Toggle navigation
Læreplads

Læreplads

2-årigt forløb inden for kontor, handel eller butik.

Indkøbsassistent

_A7A2085
Tag en spændende uddannelse inden for indkøb, hvor du lærer at planlægge og foretage køb af varer, der enten skal indgå i virksomhedens produktion, eller videresælges til fabrikker.

Indkøb handler om at planlægge og foretage indkøb af varer, der enten skal indgå i virksomhedens produktion, eller videresælges til fabrikker, andre virksomheder og til detailhandlen. I Indkøbsspecialet fokuseres i teori og praksis på optimering af virksomhedens værdiskabende funktioner.

Uddannelsen sigter mod, at eleven opnår en helhedsforståelse for indkøbsbegrebet, og indkøbsprocessen fra kontakten til leverandøren, over indkøbet til varemodtagelsen og betaling.

  • Indkøb                                   
  • Leverandørkontakt
  • Kalkulation
  • Sortimentsvurdering
  • Pris- og kvalitetskontrol
Indkøbsassistent - ungespor (under 25 år)
SpecialefagObligatorisk4
Valgfrie3-7
Fagprøve1
Uger i alt8-12

Indkøbsassistent - voksenspor (over 25 år)
SpecialefagObligatorisk4
Valgfrie2-6
Fagprøve1
Uger i alt7-11

Alle har mulighed for at aftale yderligere 0-4 ugers erhvervsrettet påbygningsfag – alle med lønrefusion til virksomheden.

Med en handelsuddannelse har du mange gode karrieremuligheder – du kan bl.a. blive afdelingsleder, sælger, salgsekspedient, lagermedarbejder eller indkøber. Du har også mulighed for at videreuddanne dig til fx handelsøkonom, serviceøkonom m.m.
 

Obligatoriske fag

Dette modul giver et indblik i hvad man arbejder med i en indkøbsafdeling. Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer om de forskellige indkøbsprocesser og hvordan den viden kan hjælpe eleverne med at bidrage til virksomhedens samlede mål.  

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Indkøbsstrategi og organisatorisk afklaring 
  • Indkøbspolitik 
  • Leverandørsøgning og udvælgelse 
  • Leverandørsamarbejde og evaluering 
  • Kontrakter og forhandling 
  • Outsourcing  
  • Tilbudssammenligning 
  • CSR og Etik
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Disse 3 moduler giver samlet et indblik i hvad man arbejder med i en indkøbsafdeling. Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer om de forskellige indkøbsprocesser og hvordan den viden kan hjælpe eleverne med at bidrage til virksomhedens samlede mål.  

I løbet af de 3 uger arbejder vi bl.a. med følgende emner: 
  • Indkøbsstrategi og organisatorisk afklaring 
  • Virksomhedens vision & mission 
  • Informations- og kommunikationsprocesser i virksomhedens værdikæde 
  • DISC profil – Forståelse for indkøbets samarbejdspartnere 
  • Planlægning, styring og gennemførelse af projekter og præsentationer. 
  • Kvalitetsnormer og forretningsgange vedrørende indkøbsopgaver 
  • Budgetlægning og budgetopfølgning 
  • Udvikling og styring af virksomhedens varesortiment, logistik og lagerstyring. 
  • Dataanalyse 
Ugerne igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Beskrivelse kommer senere
I mange brancher og således også inden for Digital Handel er det blevet vanskeligt at konkurrere alene på basis af produktforskelle. Ofte er der små teknologiske forskelle på tv-apparater, pc´er og høretelefoner og de fleste steder forventer kunderne en relativ høj kvalitet. Det kan altså være nødvendigt at konkurrere på andre parameter end kvalitet f.eks. pris og service. Logistik vedrører typisk bevægelsen af fysiske objekter og vitale oplysninger og data.
 
Du arbejder med hvordan en virksomhed med god logistik kan holde styr på produktforsendelser og flytte produkter eller information hurtigt til de rigtige steder. Dette har flere vigtige konsekvenser for marketing, og marketing og virksomhedens økonomi.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner:
  • Varens vej 
  • SCM 
  • LEAN 
  • Returlogistik 
  • Logistisk effektivitet 
  • Lagerstyring 
  • INCO-terms 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Du får kendskab til begreber og arbejdsmetoder indenfor udarbejdelsen af skriftlige projekter målrettet fagprøveprojektet.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner, hvoraf nogle kan afprøves i virksomheden:
  • Primært og ekstern dataindsamling
  • Dataindsamlingsmetoder som interview, spørgeskemaer og observationer
  • IT-værktøjer til udarbejdelse af spørgeskemaer
  • Udarbejdelse af mindmap som grundlag for udarbejdelse af en problemstilling
  • Udarbejdelse af en problemformulering herunder stillingtagen til mål med projektet og evt. afgrænsning
  • IT-værktøjer til udformning af skriftlige projekter samt IT-værktøjer til brug for mundtliglig præsentation af skriftlige projekter

Valgfag

Beskrivelse kommer senere.
Dette modul omhandler viden om samhandel på kryds og tværs af landegrænser og giver en forståelse for vigtigheden af, hvordan man som elev skal agere overfor sine samarbejdspartnere og kollegaer.  
I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner:  
  • Kulturteori 
  • Kulturelle forhold 
  • Virksomhedskultur og lande-branding 
  • Forhandlingsteknik 
Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer om de kulturelle forskelle der er i de forskellige verdensdele og hvordan den viden kan hjælpe eleverne med at bidrage til virksomhedens samlede mål.
  
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Dette modul omhandler viden om samhandel på kryds og tværs af landegrænser.

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Teorier for international handel 
  • Danmarks internationale handel 
  • CISG 
  • Told og moms 
  • Handelspolitik 
  • Globalisering 
  • Transport og Inco Terms 
  • Internationale betalinger 
  • Internationalisering 
  • Eksport 
Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer og får en forståelse for betydningen af bl.a.  globaliseringen, den økonomiske og politiske udvikling og hvordan nogle af disse faktorer har betydning for elevens virksomhed.  
 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Dette modul omhandler kundens rejse i forbindelse med din virksomhed og køb af jeres produkter på de digitale platforme. Vi arbejder med den digitale kunderejse i et bredt perspektiv, set i forhold til kundens oplevelse før, under og efter købet. 

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Begrebet "kunderejse", herunder touch- og painpoints.  
  • Nye trends og tendenser i forhold til optimering af kundens digitale rejse.  
  • Brugervenlighed og oplevelser på de digitale platforme 
  • Relationsopbygning og kundeloyalitet 
  • Behandling af kundedata/Kort om GDPR
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis.
Hvor der før i tiden blev truffet beslutninger på baggrund af mavefornemmelser og personlige erfaringer og effektmåling var på yderst usikkert grundlag - kan man med opsamlet data i dag meget bedre analysere reelle målgrupper, deres medie- og indkøbsvaner.

Du arbejder i dette materiale med både indsamling, bearbejdning, analyse og præsentation af dataanalysen.  

Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Målstyring via KPI’er 
  • Håndtering af data 
  1. Hente og strukturere data 
  2. Excel, Pivottabeller mm. 
  3. GDPR og data
  • Google Analytics 
  1. Oprette mål i Google Analytics, Google data studio mm.
  • SEO 
  • Data i fremtiden
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Hvornår har du sidst modtaget en mail fra en virksomhed, der bare lige vidste, hvad det var du manglede - måske endda før du egentlig selv vidste det?

Eller når du bladrer igennem dagens feed på Facebook, og pludselig dukker der en reklame op for de bukser, du lige var inde og lure på aftenen før. Men denne gang med et tilbud om, at du kan få 10% på dem!

Det er dét, digital markedsføring kan: samle informationer omkring dig som forbruger og bruge de data i den videre markedsføring til netop dig.
 
Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Digital markedsføring på forskellige kanaler 
  • Content marketing 
  • Loyalitetsprogrammer 
  • Markedsføringsloven 
  • SEO 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Beskrivelse kommer senere...
Spørgsmål til specialet? Kontakt os
Tina Overvad Skoust Lassen
Tina Overvad Skoust Lassen
Studievejleder
Telefontid: kl. 8.00-10.00
Helle Kluug Borgstrøm
Helle Kluug Borgstrøm
Studievejleder
Telefontid: kl. 8.00-10.00
Mette Nøhr
Mette Nøhr
RKV-vejleder
Træffes man, ons og fredag kl. 10-12

FAQ om handelsuddannelserne

En handelsuddannelse er en alsidig uddannelse, der giver dig kompetencer og viden inden for flere forskellige områder af handelsverdenen. Som handelsuddannet vil du typisk have en bred vifte af opgaver, der kan variere fra dag til dag afhængigt af hvilken virksomhed og stilling, du bliver ansat i.

Udover at lære at indhente tilbud, sammenligne priser og kvaliteter samt arbejde med logistik og indkøb, vil du også få kompetencer inden for markedsføring, salg og kundeservice. Du vil lære at opbygge og vedligeholde relationer med kunder og samarbejdspartnere og at analysere og vurdere markedet for at udvikle og tilpasse virksomhedens strategi og produktudbud.

Dit arbejde som handelsuddannet kan være både udfordrende og spændende, og der er gode jobmuligheder inden for både små og store virksomheder. Du får også mulighed for at specialisere dig inden for et bestemt område eller videreuddanne dig, f.eks. til en kommerciel eller økonomisk uddannelse.

Hvis du har iværksætterdrømme, kan du også bruge din handelsuddannelse til at starte din egen virksomhed. Her vil du have brug for dine kompetencer inden for alt fra indkøb og logistik til markedsføring og salg for at drive en succesfuld virksomhed.

Alt i alt giver en handelsuddannelse en solid platform for en karriere inden for handelsverdenen og åbner op for mange spændende muligheder og udfordringer.
Vi har stor erfaring i at udbyde online undervisningsforløb, som kan give dig adgang til en læreplads inden for handelsbranchen. Følgende forløb udbydes online:

  • EUD - Grundforløb 2: for dig, der gerne vil hurtigt i gang med din læreplads
  • EUX – Grundforløb 2 + studieår: for dig, der både vil have en erhvervsuddannelse og fag på gymnasialt niveau
  • EUX – Studieår: for dig, der allerede har afsluttet grundforløb 2, men som også gerne vil have EUX-studiekompetence inden du begynder på din læreplads
  • EUS 5 uger: målrettet forløb for dig, der er student fra STX, HF og HTX
Online forløb kan være oplagte for dig, der gerne vil have en mere fleksibel hverdag. Bor du i nærheden af Aalborg vil vi dog anbefale dig at følge vores klasseundervisning. Nye hold begynder både i januar og august. 
Lyder en handelsuddannelse også som noget for dig? Du kan blive handelselev, hvis du har afsluttet én af nedenstående uddannelser og samtidig underskrevet en uddannelsesaftale med en virksomhed:

Som udgangspunkt kan du begynde, hvis du har gennemført ét af ovenstående forløb. Har du taget et GF2-forløb skal du minimum have 02 i gennemsnitskarakter i følgende fag:

  • Dansk C
  • Engelsk C
  • Virksomhedsøkonomi C
  • Afsætning C
  • Erhvervsinformatik C
På EUD og EUX vil du på den indledende skoleperiode (grundforløb+studieår) kunne søge SU, hvis du er over 18 år.

Når du begynder på din læreplads (specialeretning), vil du få elevløn af den virksomhed, hvor du er ansat. Du får elevløn fra den dag, hvor din uddannelsesaftale træder i kraft. Elevlønnen udgør ca. 15.000 – 17.000 kr. pr. måned.
En handelsuddannelse kan give dig mange muligheder for at starte din karriere i en række forskellige brancher. Nogle af de stillinger, du kan få med en handelsuddannelse er fx: 

  • Account manager
  • Salgssupporter
  • Sælger
  • Handelsassistent
  • Logistikkoordinator
  • Digital specialist
  • Indkøber
  • Projektleder
Stillingerne findes både inden for den private og offentlige sektor, og kan tage udgangspunkt i forskellige brancher såsom: produktion, engroshandel, e-handel, servicevirksomheder, international handel, nonprofit-organisationer etc. 

En handelsuddannelse giver dig også gode muligheder for videreuddannelse. Du får fx direkte adgang til uddannelser som administrationsøkonom, designteknolog, handelsøkonom og offentlig administration.