Innovation og Iværksætteri på HHX

På Handelsgymnasiet er innovation og iværksætteri to helt centrale nøgleord. Her tilbydes mange aktiviteter inden for området og vi deltager løbende i konkurrencer.
En af Danmarks vigtigste ressource vil i fremtiden være evnen til at være innovativ – dvs. tænke nyt, se muligheder og omsætte idéer til virkelighed. Begge vores afdelinger - Turøgade og Saxogade - tilbyder forløb inden for innovation ligesom begge afdelinger også har deres egne iværksættermiljøer. 
 
Turøgades iværksættermiljø hedder Business Lift Off, mens det på Saxogade hedder Create Gate. 

AHEAD – Handelsgymnasiets start-up miljø

I AHEAD gennemføres forskellige aktiviteter, der støtter foretagsomme elever i deres iderigdom og nysgerrighed på iværksætteri. Her kan du få vejledning og fysiske rammer til at starte din egen virksomhed. Uanset din studieretning, har du i AHEAD mulighed for at afprøve både dig selv og HHX-fagene i praksis.

Deltagelse i AHEAD er frivilligt og baserer sig helt på egen interesse. Vi tror nemlig på, at frivillig træning af innovative kompetencer kan give både universelle og globale fordele. Desuden er viden mest værd, når den omsættes til praksis – og praksis gør bare teori meget mere forståelig.

Company Programme

Har du en iværksætter i maven eller drømmer du om at styrke dine kreative og innovative kompetencer? Så er Company Programme måske noget for dig. Tidligere var forløbet forbeholdt skolens innovationselever, men nu har alle elever på HHX mulighed for at deltage i forløbet. Det er både muligt at tilmelde sig som gruppe eller individuelt. 
 

Forløbet Company Programme er rettet mod ungdomsuddannelserne for at styrke elevernes innovative og entreprenørielle kompetencer. Eleverne skal udvikle gode ideer, som skal omsættes til realiserbare virksomheder eller sociale projekter. Eleverne skal undervejs præsentere deres idéer i både regionale og nationale konkurrencer, som vurderes af bl.a. folk fra erhvervslivet.

Company Programme har eksisteret siden 1993, og der deltager hvert år ca. 4.000 elever fordelt på hele landet. I Europa deltager mere end 250.000 unge årligt i Company Programme, der er anerkendt af Europakommissionens Enterprise Directorate General som ”Best Practice in Entrepreneurship Education”.

DM i erhvervscase

Til DM i erhvervscase arbejder HHX-eleverne med en konkret case, som hvert år tager udgangspunkt i en kendt dansk virksomhed. Her skal eleverne arbejde med idé, strategi og præsentation.

Konkurrencen består af en lokal skolekonkurrence, hvor den bedste idé og præsentation af erhvervscasen kåres som vinder. Vinderen går videre til regionskonkurrencen, hvor der dystes mod andre skoler om at vinde regionsmesterskabet. Alle regionsvinderne mødes i finalen i København, hvor DM-trofæet skal uddeles.

Det særlige ved DM i Erhverscase er den store involvering af erhvervslivet, idet dommerpanelet er erhvervslivsrepræsentanter, mens erhvervscasen tage udgangspunkt i en konkret og aktuel virksomhed. Eksempler på casevirksomheder har været Sportmaster, detailkæden Normal, Hansens Flødeis og Select Sport A/S.

På Aalborg Handelsskole har vi en god tradition for deltagelse i DM i Erhvervscase, og vi kan bryste os af at have vundet det danske mesterskab i konkurrencen flere gange.