Vi udbyder ungdomsuddannelser (HHX, EUX og EUD), kurser og enkeltfag
EU- og regionsprojekter
På Aalborg Handelsskole deltager vi aktivt i flere forskellige EU- og Regionsprojekter og det er generelt med det formål at berige vores uddannelsesmiljø og gøre os bedre i stand til at arbejde i en globaliseret verden.
De internationale projekter giver os mulighed for at skabe værdifulde netværksforbindelser til og samarbejde med uddannelsesinstitutioner, organisationer og eksperter fra såvel Europa som hele verden. Det udvider vores horisonter og hjælper med at udvikle en global forståelse blandt vores elever og personale.
Projekterne giver input til udvikling af nye processer og metoder så vi konstant forbedrer vores faciliteter, innoverer og udvikler nye uddannelsesprogrammer til gavn for såvel elever som undervisere.
Ofte er projekterne også med til direkte at kompetenceudvikle ledere og medarbejdere, så alle kan udvikle og forfine en bred vifte af færdigheder. Noget, der er med til at styrke elevernes profil og gør dem mere attraktive for arbejdsgiverne. Dertil kommer kendskabet til forskellige sprog, teamwork og en øget kulturel forståelse. Økonomi spiller naturligvis også en rolle, da de støttemidler, som projekterne har med sig, bidrager til at Aalborg Handelsskole kan gennemføre udviklingsaktiviteter langt hurtigere eller i større omfang end ellers, til gavn for hele skolen.
Liste over EU- og regionsprojekter
AI - fremtidens værktøj for uddannelser og erhvervsliv
Et projekt, der skal øge inddragelsen af kunstig intelligens (AI) i undervisningen via specielt udviklet undervisningsmateriale og -forløb.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. maj 2028
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder), AMU Nordjylland, Brønderslev Gymnasium & HF, HF & VUC Nord og Techcollege.
Projektbudget
2.850.000 kr. Region Nordjylland 70% Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at kompetenceudvikle en række undervisere, så de gradvist øger inddragelsen af AI i deres undervisning, både indenfor specifikke fag men også overordnet i forhold til dannelse, didaktik og pædagogik. Hver projektskole stiller såkaldte IT-nøglepersoner til rådighed, der skal fungere som AI-ambassadører, der understøtter og inspirerer deres kolleger i udviklingen af undervisningsmateriale og undervisningsforløb. Målet er, at eleverne på sigt styrker deres forståelse for, hvordan de må og kan bruge AI i deres læring, og at de dermed rustes bedre til fremtidens erhvervsliv, som allerede på nuværende tidspunkt har brug for ansatte med stærke AI kompetencer og forståelse for, hvordan teknologien bedst kan udnyttes.
Projektets målgruppe er undervisere på projektskolerne samt deres elever indenfor en række udvalgte fag.
Projektaktiviteter
Research
Kompetenceudvikling af undervisere og IT-nøglepersoner
Integrering af læringsrelateret AI i undervisningen
Evaluering og forankring
Bæredygtig forretningsforståelse
Et projekt der skal udvikle et nyt undervisningsforløb kaldet bæredygtig forretningsforståelse på handelsuddannelsens hovedforløb.
Projektperiode
1. januar 2023 – 31. december 2025
Projektpartnere
Business College Syd (projektholder) og Aalborg Handelsskole.
Projektbudget
760.000 kr. Børne- og Undervisningsministeriet 95% Egenfinansiering 5%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle indhold og undervisningsmaterialer til et nyt ugelangt undervisningsforløb på handelsuddannelsens hovedforløb i det obligatoriske fag salgsanalyse. Fokus ligger på nye værdikæder og forretningsmodeller indenfor cirkulær økonomi. Her viser undersøgelser nemlig, at der generelt er langt mellem nuværende kompetencer og virksomhedernes fremtidige behov indenfor bæredygtigt indkøb, ansvarligt salg, markedsføring og kommunikation. Det nye undervisningsforløb skal altså klæde eleverne på til aktivt at understøtte en virksomheds grønne omstilling i forhold til både reduktion af sort energi og økonomisk vækst.
Projektets målgruppe er elever på handelsuddannelsens hovedforløb samt i sidste ende deres oplæringsvirksomheder og kommende arbejdsgivere.
Projektaktiviteter
Undervisere fra Business College Syd og Aalborg Handelsskole udvikler i samarbejde forløbet om bæredygtig forretningsforståelse, der herefter afprøves i klasserumsundervisningen. Der evalueres blandt både elever og oplæringsvirksomheder, og derefter tilrettes forløbet og afprøves igen. Kvalitetssikring sker i samarbejde med projektets advisory board, der består af faglige eksperter med viden indenfor grøn omstilling og bæredygtighed på det merkantile område. Derudover konsulteres det faglige udvalg, de lokale uddannelsesudvalg på Business College Syd og Aalborg Handelsskole samt relevante oplæringsvirksomheder. Når undervisningsforløbet er helt flyveklar, vil andre interesserede skoler kunne få del i det udarbejdede materiale i form af beskrivelser af læseplan, undervisningsaktiviteter, øvelser og opgaver.
Boost af basale færdigheder
Et projekt, der skal identificere ufaglærte borgeres eventuelle behov for et boost af læse-, skrive-, regne- og/eller IT-færdigheder, for at de kan få maksimalt udbytte af opkvalificering og efteruddannelse.
Projektperiode
1. november 2024 – 31. oktober 2026
Projektpartnere
HF & VUC Nord (projektholder), Aalborg Handelsskole, AMU Nordjylland, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Jobcenter Aalborg, Jobcenter Mariagerfjord, Jobcenter Jammerbugt, Jobcenter Brønderslev, 3F, Erhvervshus Nordjylland og Regionsrådet.
Projektbudget
1.500.000 kr. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge samarbejdet mellem erhvervsskoler, VUC, jobcentre og faglige organisationer, der arbejder for at styrke indsatsen for ledige og beskæftigede voksne, der oplever læse-, skrive-, regne- og/eller IT-udfordringer i forbindelse med opkvalificering og efteruddannelse.
Projektet vil udføre miniscreeninger ifm. AMU-kursers opstart, som kan bruges til at målrette den faglige undervisning og til at igangsætte understøttende undervisning i tilknytning til AMU-kurset.
Både screening og undervisning vil foregå på en af projektets deltagende erhvervsskoler. Der vil være stort fokus på at motivere AMU-kursister med behov for et boost at en eller flere basale færdigheder. Dette gøres via støtteaktiviteter, der har til formål at vise målgruppen, at undervisningen vil tage direkte udgangspunkt i det aktuelle AMU-kursus, og at det dermed bliver meget konkret og relevant.
Projektets målgruppe er dagepengemodtagere, job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, modtagere af uddannelseshjælp samt ledige og beskæftigede AMU-kursister.
Projektaktiviteter
Udvikling af miniscreeninger, der skal identificere AMU-kursister med læse-, skrive-, regne- og/eller IT-udfordringer indenfor en række faglige områder.
Udvikling af understøttende og sideløbende undervisning, der knytter sig direkte til et aktuelt kompetencegivende AMU-kursus.
Gennemførsel af interne kompetenceudviklingsforløb for faglærere og SPS-vejledere hos hver af de deltagende erhvervsskoler.
Den hemmelige mission
Et projekt, der skal øge elevers kendskab til arbejdsopgaverne som kontoruddannet samt styrke virksomhedernes ansøgerfelt, når de opslår en elevstilling.
Projektperiode
1. august 2025 – 31. juli 2028
Projektpartnere
Rybners Handelsskole (projektholder) Aalborg Handelsskole og Uddannelsescenter Holstebro.
Projektbudget
520.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål (1) at øge elevernes kendskab til arbejdsopgaverne som kontoruddannet og (2) at styrke virksomhedernes ansøgerfelt, når de opslår en elevstilling. De deltagende projektpartnere oplever, at mange elever har svært ved at gennemskue, hvad man laver på et kontor, og virksomhederne har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, når de skal besætte deres elevstillinger. Via et samarbejde mellem skoler og virksomheder om at udvikle et brætspil med fokus på kontorfaglige arbejdsopgaver kan begge grupper hjælpes på en sjov måde ved at lade eleverne lege sig til nogle af de informationer, de tydeligvis mangler. Virksomhederne kan også via spillet tilegne sig viden om, hvordan man bedre formulerer et jobopslag, så det fanger elevernes interesse i stedet for at bibeholde mysteriet om, hvad man egentlig laver på et kontor.
Projektets målgruppe er de deltagende skolers grundforløbs- og EUS5-elever.
Projektaktiviteter
Udvikling af brætspillet ”Den hemmelige mission” med fokus på, hvilke arbejdsopgaver man som administrativ medarbejder bl.a. kan have på et kontor.
Samarbejde med virksomheder i lokalområdet om en form for skattejagt, hvor elever skal løse forskellige opgaver/missioner for virksomhederne og dermed tilegner sig yderligere kendskab til arbejdsområderne som kontoruddannet.
Den rette vejledning til erhvervsuddannelsernes mange muligheder
Et projekt, der skal øge rekruttering og fastholdelse via den rette vejledning til 18-25 årige.
Projektperiode
1. januar 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder)
Projektbudget
230.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at (1) styrke studievejledningsindsatsen overfor 18-25 årige unge, der endnu ikke er gået i gang med en uddannelse og (2) at styrke fastholdelse af 18-25 årige elever på både grundforløb og hovedforløb. Målet er at klæde UU-vejlederne bedre på til at kunne informere unge om erhvervsuddannelsernes mange muligheder og til at kunne vejlede og hjælpe elever især ifm. uddannelsesopstart. Vi ønsker at koordinere den samlede indsats sammen med UU-vejledningen, så vores kommende og nuværende elever får en mere sammenhængende og helhedsorienteret støtte.
Projektets målgruppe er 18-25 årige, der endnu ikke er gået i gang med en uddannelse, samt 18-25 årige elever, der har brug for ekstra indsats for fastholdelse.
Projektaktiviteter
Udvikling af kursus for UU-vejledere samt fællesmøder mellem UU og vores studievejledere for detaljeret at orientere om de forskellige merkantile uddannelsesretninger samt hvilke udfordringer, der kan være for visse typer af elever.
Tilknytning af Team Ungevejledning til Aalborg Handelsskole, så de fysisk er til stede på vores grundforløbsafdeling på aftalte tidspunkter, så de bliver en fast del af den støtte, vi tilbyder vores elever.
Udarbejdelse af let overskueligt materiale, der nemt giver eleverne forståelse for, hvem der kan støtte og vejlede i hvilke situationer. Materialet vil også kunne benyttes ifm. onboarding af nye medarbejdere, så de hurtigt får kendskab til de forskellige støtte- og vejledningsmuligheder.
Vores praktikpladskonsulenter vil i en afgrænset periode gennemføre prøvetidsbesøg hos 18-25 årige elever, der er startet på hovedforløb. Dette skal være med til at forventningsafstemme samt tage toppen af eventuelle udfordringer en elev-opstart kan indeholde for både elev og virksomhed.
Detailhandlens seks spændende uddannelsesretninger
Et projekt, der skal øge grundforløbselevers viden om og fokus på detailhandlens uddannelsesretninger og dermed øge antallet af indgåede uddannelsesaftaler i branchen.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder)
Projektbudget
180.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at synliggøre detailhandlens seks uddannelsesretninger og på den måde få flere grundforløbselever til at vælge denne karrierevej. Der er på nuværende tidspunkt en tendens til, at eleverne ikke finder detailhandlen attraktiv på samme måde som andre uddannelsesmuligheder, men dette syn ændres for mange, når de får nærmere kendskab til området. Dette skal opnås via oprettelse af et mentorkorps fra branchen bestående af oplæringsansvarlige, butikschefer og detailelever, der kommer på skolen og holder oplæg, vejleder og svarer på spørgsmål.
Projektets målgruppe er grundforløbselever på Aalborg Handelsskole.
Projektaktiviteter
Oprettelse af et mentorkorps fra detailbranchen, der skal udbrede kendskabet til uddannelses- og karrieremulighederne. Korpset skal på skoleskemaet i specifikke perioder og på den måde skabe grobund for, at flere elever ønsker at gøre karriere i detailhandlen.
Styrkelse af samarbejdet med detailbranchen om virksomhedsbesøg og helt korte praktikforløb for grundforløbselever. Dette skal være med til, at eleverne får indblik i branchen på helt praktisk vis.
Erasmus+ mobilitetsophold
De årlige Erasmus+ mobilitetsprojekter understøtter en række forskellige udlandsophold for elever og medarbejdere. Støtten er både økonomisk, administrativ og praktisk.
Projektperiode
Bevilling for 2024: 1. juni 2024 – 31. maj 2026 Bevilling for 2025: 1. juni 2025 – 31. maj 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder) samt skoler og virksomheder i en række forskellige lande, hovedsageligt indenfor EU.
Projektbudget
Bevilling for 2024: 2.300.000 kr. Bevilling for 2025: 2.700.000 kr. Den Europæiske Union 100% Egenfinansiering 0% (dog kan der forekomme egenbetaling fra eleverne)
Projektmål og målgruppe
Det er projekternes formål at understøtte elever og medarbejdere, der i forbindelse med specifikke faglige, sproglige og kulturelle læringsmål rejser til udlandet. Elever har mulighed for at gennemføre forløb, der indeholder sprogundervisning, praktik og/eller fælles undervisning med en venskabsklasse. Ofte bor eleverne hos lokale værtsfamilier og deltager undervejs i diverse sociale og kulturelle arrangementer med den lokale befolkning. Derudover har dimittender mulighed for at modtage støtte, hvis de rejser til udlandet for at arbejde. Her er lønnen ofte lav og leveomkostningerne høje, men gevinsterne ved at arbejde i udlandet er markante i forhold til fremtidige jobmuligheder. Medarbejdere har bl.a. mulighed for at tage på kursus og såkaldt jobshadowing, som er et besøg hos partnerskole eller -virksomhed for at få del i deres faglige erfaring og viden.
Projektets målgruppe er EUD-, EUX-, HHX- og hovedforløbselever samt medarbejdere på Aalborg Handelsskole.
Projektaktiviteter
Udlandsophold for elever fokus på sprogundervisning, praktik og/eller fælles undervisning med venskabsklasse.
Arbejde i udenlandsk virksomhed for elever, der for nylig har afsluttet deres erhvervsuddannelse (recent graduates).
Jobshadowing, kursusdeltagelse m.m. for medarbejdere.
Derudover kan der ydes støtte til elever, der deltager i europæiske skills-konkurrencer, til undervisere der i en periode skal undervise i udlandet samt til rejse og ophold for eksperter, der inviteres til Aalborg Handelsskole for at undervise/lede workshops.
Escape room - kontoruddannelsen
Et projekt, der via et fysisk escape room bygget op omkring kontoruddannelsen, skal gøre elever nysgerrige på uddannelsesretningen og dermed på sigt øge antallet af lærepladsaftaler.
Projektperiode
1. januar 2024 -31. december 2025
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder), EUC Nord, EUC Nordvest og Frederikshavn Handelsskole.
Projektbudget
800.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge unges kendskab til kontoruddannelsen og dermed gøre op med deres forestilling om, at det ofte er et kedeligt, ensformigt og gammeldags job. Projektet vil udvikle et mobilt escape room, der på 10-15 minutter skal gøre eleverne nysgerrige på kontoruddannelsen og få dem til efterfølgende at søge mere viden om de forskellige specialer. Eleverne skal i det mobile escape room samarbejde i små hold om at løse en mission bestående af 5-6 analoge og digitale gåder og opgaver. Der skal være fokus på, at det bliver en god, sjov og mindeværdig oplevelse, der pirrer elevernes nysgerrighed og i sidste ende resulterer i flere lærepladsaftaler. Både udvikling og konstruktion foretages i samarbejde med en af landets førende eksperter i oplevelseskoncepter.
Projektets primære målgruppe er elever på GF2 og studieår samt øvrige unge, der deltager i brobygning, uddannelsesmesser og Åbent Hus.
Projektaktiviteter
Udvikling, test og justering af et mobilt escape room, der skal bygges op omkring kontoruddannelsens elementer.
Det mobile escape room tages i brug ved forskellige arrangementer og events for målgrupperne. Evalueringer indsamles løbende.
Evalueringer gennemgås, og herefter videndeles med andre skoler samt generelt via sociale medier, hjemmesider og i relevante fora såsom netværksmøder på erhvervsskoleomådet.
Fælles ressourcer og værktøjskasse
Et projekt, der afprøver nye metoder til at fastholde fokus hos elever, der har udfordringer i forhold til fordybelse og dermed fastholdelse.
Projektperiode
1. oktober 2024 – 31. december 2025
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder)
Projektbudget
158.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at afprøve forskellige værktøjer, metoder og processer, som kan være med til at fastholde fokus hos udfordrede elever. Der skal udvikles en platform til identificering af de udfordringer, eleverne møder i undervisningen, som samtidig kan udvikle og samle løsningsmuligheder. Dermed samles vigtig viden ét sted, som kan tilgås af alle, og det bliver dermed nemmere at støtte eleverne med ensrettede og specifikt tilpassede tiltag.
Projektets målgruppe er elever, der har udfordringer i forhold til at skabe fokus, struktur og overblik, og som dermed ofte ender med at være i frafaldsfare.
Projektaktiviteter
Udvikling af en platform til identificering af elevernes udfordringer i forbindelse med den daglige undervisning, som samtidig kan udvikle løsningsmuligheder.
Afprøvning af de konkrete løsningsmuligheder, der udvikles via platformen.
Der laves en konceptbeskrivelse af projektets resultater, som deles med øvrige skoler og relevante netværk.
Fra FGU til EUD
Et projekt, som har til formål at styrke overgangen fra FGU til EUD med flere forberedende og støttende indsatser og derved øge unges muligheder for at starte på og gennemføre en erhvervsuddannelse.
24.868.602,00 mio. kr. Finansiering (afrundet): medfinansiering 33 %, (heraf 8 % deltager- og 25 % egenfinansiering), Region Nordjylland 27 %, Socialfond 40 %
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål, at styrke overgangen fra FGU til EUD med flere forberedende og støttende indsatser og derved øge de unges muligheder for at starte på og fastholdes i en erhvervsuddannelse. Fokus vil være på aktiviteter på tværs af FGU- og EUD-institutioner således at eleverne får et bedre kendskab til erhvervsskolen før skolestart og ekstra støtte og vejledning den første tid på erhvervsskolen, men også medarbejderne på tværs får kendskab til hinandens undervisningsmetoder og pædagogiske tilgange. Der udvikles i den sammenhæng nye metoder og tilgange, der understøtter en lettere overgang fra FGU til EUD.
Antal deltagere: 1180
Antal nye værktøjer, strukturer eller metoder: 5
Metoder til styrkelse af vejledning og coaching ved opstart
Samarbejdsaktiviteter (medarbejder- og organisationsniveau):
1) Jobshadowing (233 stk.): For at øge den gensidige viden om ”hinandens verdener”, opereres der i projektet med en gensidig ”jobshadowing” eller ”medarbejderpraktik” af 1 dags varighed. Formålet med denne projektaktivitet er at medarbejderne på tværs af FGU- og EUD-skoler kan få mulighed for at lære deres ”kolleger” at kende på de skoler, som enten overleverer eller aftager de unge. Medarbejderne kan tilegne sig inspiration og ny viden om målgruppen og hvordan den didaktiske, pædagogiske og vejledningsmæssige praksis tilrettelægges på andre (typer af) uddannelsesinstitutioner.
2) 2.1 Fælles kompetenceudvikling (5): workshops for medarbejdere (103) med det formål at få et fælles sprog, forståelse og tilgange til elevernes udfordringer. Det kan eks. være oplæg om undervisningsdifferentiering og neuropædagogik.
2.2 Vidensdelingsmøder (5): Opsamling på jobshadowing: hvad har vi lært – hvad kan vi bruge fremadrettet.
3) Kompetencestafetten (1): Vi vil igennem vidensdeling afdække, hvilke redskaber til elev-progression og afklaring vi hver især bruger og om vi kan udvælge et fælles redskab / afklaringsskema – eller udvikle et nyt – og fastlægge en fælles struktur for brugen af det med eleverne – både på FGU og EUD. Eleven oplever derved en kontinuitet i overgang til en ny vejleder og EUD-skolen får de vigtige informationer, de skal bruge, for at støtte eleven bedst muligt.
Preboardingaktiviteter (for eleverne):
4) Uddannelsesmotivation – profiltest og samtaler (1100) med FGU-eleverne om uddannelsesmotivation
5) Preboardingforløb på tværs:
5.1) Afviklingen af korte brobygningsforløb / besøg (182) på EUD-skolerne for FGU-elever.
5.2) Afvikling af forlagte værkstedsforløb (297) for FGU-elever.
Støtte, vejledning og sociale fællesskaber (for eleverne)
6) Vejledning og støtte i overgangen (490 modtager ekstra støtte):
6.1) Styrkelse af vejledningsindsatsen ifm. kombinationsforløbene/opstart på EUD (eks. tværgående mentorer)
6.2) Forlængelse af vejledningsindsatsen i kombinationsforløbene / opstart på EUD (”efterværn”)
7) Fællesskabsstyrkelse: Ung-til-ung tutorordning (6 tutorordninger): Erhvervsskolerne opretter et ”tutorkorps” af EUD-elever, der hjælper de nye EUD-elever / kombinationselever med at falde til. Dette er velkendt på gymnasier, men en større udfordring i praksis på erhvervsskoler, hvor elevernes vekseluddannelse, gør at de er ganske kort tid ad gangen på skolen.
Fællesskaber i uddannelse og arbejdsliv
Et projekt, der skal understøtte fællesskabsaktiviteter på skolen og på lærepladsen for elever med særlige behov og udfordringer.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. maj 2027
Projektpartnere
AMU Nordjylland (projektholder) og Aalborg Handelsskole.
Projektbudget
1.600.000 kr. Region Nordjylland 70% Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at understøtte elever med kognitive udfordringer og særlige behov i den ofte svære læring om, hvordan man indgår i skole- og arbejdsfællesskaber i løbet af deres uddannelse. Projektet skal via en række aktiviteter styrke elevernes kompetencer til at indgå i fællesskaber og blive trygge i at begå sig. Det kan være aktiviteter som arbejdsfællesskabsforståelse, læring om sundhed, fællesspisning, osv. Projektet skal også opkvalificere en række nøglepersoner i virksomhederne, så disses kompetencer til at agere i samspil med udfordrede elever ligeledes styrkes, og så de bliver trygge ved at ansætte en elev med særlige behov. Denne opkvalificering dækker over aktiviteter som onboarding af unge med udfordringer, adgang til samarbejde og støttemuligheder, læring om ADHD, autisme, osv.
Projektets målgruppe er elever med særlige behov og kognitive udfordringer samt nøglepersoner i virksomheder.
Projektaktiviteter
Aktiviteter, der skaber og styrker fællesskaber, der skal sikre bedre mental sundhed og dermed større fastholdelse på projektskolernes uddannelser.
Opkvalificering af medarbejdere på skolen og på lærepladsen.
Etablering af virksomhedsnetværk til videndeling og sparring.
Grøn omstilling af hele virksomheden
Et projekt, som har til formål at styrke overgangen fra FGU til EUD med flere forberedende og støttende indsatser og derved øge unges muligheder for at starte på og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Projektperiode
1. januar 2023 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aarhus Business College (projektholder), Aalborg Handelsskole, TietgenSkolen, IBC, U/Nord, Roskilde Handelsskole, Learnmark, ZBC, Skive College, Herningsholm, EUC Lillebælt, Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern, Techcollege, AMU Fyn og Aarhus TECH.
Projektbudget
5.700.000 kr. Børne- og Undervisningsministeriet 80% Egenfinansiering 20%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle og afprøve AMU-undervisningsforløb, der giver deltagere fra byggesektoren og produktionsindustrien et grønt mindset og kompetencer indenfor klimatilpasning og grøn omstilling. Forløbene skal udvikles på en sådan måde, at kurserne bygger bro mellem håndværk og produktion på den ene side og administration og ledelse på den anden, så alle fagligheder i en virksomhed bevæger sig mod samme overordnede mål og dermed har større chance for succes. Undervisningen vil foregå i et helt nyt format, der skal sikre, at læring sker i forbindelse med udførelsen af de forskellige deltageres daglige arbejdsfunktion. Praksisnærhed og stor fleksibilitet i undervisningen bliver derfor nøgleordene undervejs i hele projektet.
Projektets målgruppe er håndværkere, produktionsmedarbejdere, administrative medarbejdere og ledere i SMV’er i byggesektoren og produktionsindustrien. SMV’er dækker i denne sammenhæng over virksomheder med 30-250 ansatte. For at få maksimalt udbytte af kurserne, anbefales det, at en virksomhed deltager med mindst 15-20 medarbejdere og meget gerne størstedelen af alle ansatte.
Projektaktiviteter
I projektets første fase analyseres, hvilke behov danske SMV’er har i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling. Herefter udvikles i anden fase i alt 15-20 mikrolæringsmoduler, der tilgås digitalt efter push-pull modellen. Dvs. at disse helt korte mikrolæringsmoduler skal drive og motivere læringsprocessen (push) og samtidig være til rådighed præcis, når deltageren har behov for det (push). Den lærerdrevne undervisning vil også foregå digitalt i form af webinarer, underviseroplæg, fælles diskussioner og deling af opgaver og øvelser. I tredje fase afprøves mikrolæringsmoduler og undervisning på 6 virksomheder, hvorefter der evalueres, tilrettes og videreudvikles i fase fire. Den fulde afprøvning foregår i fase fem i samarbejde med 12 virksomheder, inden fase seks afslutter projektet med evaluering, implementering og forankring af kurserne på de medvirkende skoler.
Handelsuddannelsens mange karriereveje
Et projekt, der skal øge antallet af nye uddannelsesaftaler indenfor helt specifikke specialeretninger på handelsuddannelsen, nemlig logistik, indkøb og salg indenfor autobranchen.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder)
Projektbudget
174.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge antallet af nye uddannelsesaftaler indenfor følgende specialer på handelsuddannelsen: logistik, indkøb og salg, sidstnævnte indenfor autobranchen. For at indfri dette mål vil vi fokusere både på nye virksomheder og virksomheder, som er godkendt til at have en handelselev, men af en eller anden årsag ikke har en ansat. Disse virksomheder skal introduceres for specialeretningerne og deres forskellige muligheder, de skal hjælpes ift. elevansættelsesprocessen, og de skal gives et solidt kendskab til de forskellige former for uddannelsesaftaler (korte, kombinations- og delaftaler). Det konkrete mål er at genere 20 uddannelsesaftaler i løbet af projektperioden.
Projektets målgruppe er grundforløbselever på Aalborg Handelsskole.
Projektaktiviteter
Opsøgning af handelsvirksomheder med kapacitet til at have en eller flere elever, særligt indenfor logistik, indkøb og salg i autobranchen. Dette gælder både virksomheder, vi aldrig har opsøgt før, samt virksomheder, der har handels-godkendelse, men som ikke har en elev ansat.
Gennemførsel af 60 virksomhedsbesøg i projektperioden, ny-godkendelse af 20 virksomheder til at ansætte en eller flere handelselever og indgåelse i alt 20 nye uddannelsesaftaler.
Afvikling af matchmaking arrangement, hvor grundforløbseleverne får mulighed for at møde en række handelsvirksomheder, der gerne vil ansætte en elev. Fokus vil specielt ligge på logistik, indkøb og auto.
Håndholdt match og den gode overgang til læreplads
Et projekt, der skal hjælpe både virksomheder og elever med at finde det rette match i forhold til læreplads.
Projektperiode
1. april 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder), EUC Nordvest og Herningsholm Erhvervsskoler & Gymnasier.
Projektbudget
400.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at styrke både virksomheders og elevers muligheder, når de hhv. skal ansætte en elev og søge om en læreplads. For virksomhedernes vedkommende betyder dette øget fokus på at vejen til at rekruttere den rette elev. Dette skal ske via den gode kontakt til lærepladskonsulenterne samt styrkelse af kendskabet til www.lærepladsen.dk, hvor alle lærepladssøgende elever er oprettet med en profil. Her kan virksomhederne hurtigt danne sig et overblik over ledige kandidater, særligt i deres geografisk nærområde, og også let tage direkte kontakt. Vi vil også skærpe vores information om muligheden for, at en elev kan modtage specialpædagogisk støtte (SPS) på lærepladsen. Dette skulle gerne øge antallet af virksomheder, som har mod på at ansætte en elev med udfordringer. For elevernes vedkommende vil vi yderligere intensivere hjælp til udarbejdelse af deres profil på www.lærepladsen.dk samt CV og ansøgning. Dette skal bl.a. ske via introduktion til AI, og hvordan dette redskab med fordel kan anvendes som inspiration samt til at indsamle oplysninger om en given virksomhed.
Projektets målgruppe er virksomheder i de tre deltagende skolers lokalområder og grundforløbselever på skolernes uddannelser.
Projektaktiviteter
Gennemførsel af 180 virksomhedsbesøg med det formål at styrke det gode match og den gode overgang til lærepladsen, herunder onboarding. Besøgene skal særligt bruges til at informere om www.lærepladsen.dk og de muligheder, der ligger i databasen. Ligeledes vil der være fokus på muligheden for SPS på lærepladsen i forhold til den enkelte elevs behov.
Udarbejdelse af materiale til eleverne om brug af AI som inspiration i lærepladssøgningen.
Håndholdt overgang til hovedforløbet
Et projekt, der skal styrke vejlednings- og støtteindsatsen til kommende hovedforløbselever.
Projektperiode
1. juni 2024 – 31. december 2025
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder).
Projektbudget
173.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge Aalborg Handelsskoles vejlednings- og støtteressourcer til elever, der har særligt svært ved at skaffe sig en elevplads. Blandt tiltag der skal afprøves, er identificering af særlige behov, udvidelse af elevens ønsker, sidemandsstøtte, inddragelse af virksomheder samt en decideret mentor.
Projektets målgruppe er grundforløbs- og studieårselever, der overgår til hovedforløb.
Projektaktiviteter
Styrkelse af vejlednings- og støtteindsatsen for elever, der har vanskeligt ved at finde en elevplads, herunder:
Identificering af særlige behov hos eleverne.
Støtte eleverne i at udvide indsigten i, hvordan ønsker og målsætninger kan opnås, f.eks. via større geografisk område, andre typer af virksomheder, osv.
Sidemandsstøtte – individuel hjælp til ansøgning og cv.
Mentorstøtte – dagligt tilgængelig mentor i de sidste 6-8 uger af grundforløb/studieår, mentoren er aktivt opsøgende, rådgivende, lyttende og støttende.
Hurtig indsats til trivsel (HITT)
Et projekt der gennem trivselsmålinger skal identificere de områder, hvor udvikling og afprøvning af nye indsatser kan bidrage til, at flere elever gennemfører deres påbegyndte erhvervsuddannelse.
3.300.000 kr. Region Nordjylland 70% Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at højne trivsel og dermed reducere frafald blandt grundforløbselever på partnerskolernes uddannelser. Dette skal ske via såkaldte mikromålinger, dvs. hyppige besvarelser af enkle spørgeskemaer om trivsel, hvor svar typisk vælges fra en kort liste af muligheder. Målingerne vil give et billede af, hvilke områder ligger til grund for eventuel mistrivsel. Forventningen er, at udfordringerne vil ligge indenfor (1) det personlige/private, (2) det sociale og/eller (3) det faglige. Derefter udvikles og afprøves nye indsatser, der hurtigt og effektivt skal kunne sættes i værks i forhold til aktuelle problemstillinger. Indsatserne analyseres og evalueres og skal i fremtiden danne et systematisk grundlag for en prompte og specifik handlingsplan, når en elev er frafaldstruet. Disse handlingsplaner kan involvere både coach, studievejleder, SPS-vejleder, kontaktlærer, mentor og kommunale støtte- og vejledningsinstanser samt indeholde både socialfaglig, pædagogisk, psykologisk og sundhedsfaglig/medicinsk indsats.
Projektets målgruppe er grundforløbselever på partnerskolernes uddannelser.
Projektaktiviteter
1. Mikromålinger, dvs. løbende trivselscheck hos eleverne.
2. Kompetenceudvikling af relevant fagpersonale samt videndeling på tværs af projektpartnerne.
3. Udvikling af målrettede handlingsindsatser overfor elever, der oplever mistrivsel.
4. Afprøvning af og opfølgning på elevrettede handlingsindsatser.
5. Evaluering og forankring af projektets resultater.
International VET supply chain business e-learning project: circular economy
Et projekt, der via case-samarbejde mellem danske og schweiziske elever har fokus på læring om cirkulær økonomi.
Projektperiode
1. september 2023 – 31. august 2025
Projektpartnere
Berufsbildungszentrum Bau und Gewerbe, Schweiz (projektholder) og Aalborg Handelsskole
Projektbudget
465.000 kr. Movetia 60% Egenfinansiering 40%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge elevernes teoretiske og praktiske viden om cirkulær økonomi. Dette sker via udvikling af et case studie med deltagelse af en schweizisk og en dansk virksomhed, der skal have fokus på aktuelle og fremtidige udfordringer indenfor bæredygtig økonomi. Eleverne samarbejder via online gruppearbejde med at udvikle løsninger på virksomhedernes reelle problemstillinger. Undervejs kommer de schweiziske elever på besøg på Aalborg Handelsskole, hvor der vil være fælles undervisning og andre projektrelevante aktiviteter. Projektet afsluttes med elevernes præsentation af løsninger for virksomhedernes ledelse og øvrige involverede i projektet.
Projektets målgruppe er i første omgang udvalgte elever fra de to partnerskoler og senere får skolernes øvrige elever også gavn af den læring, som de deltagende undervisere gør sig.
Projektaktiviteter
Udvikling af et internationalt case studie med fokus på cirkulær økonomi, herunder udvikling af undervisningsmateriale.
Kontoruddannelsens identitetsrejse
Et projekt, der via fysiske rammer skal synliggøre kontoruddannelsens identitet og indhold, så det bliver lettere for elever at gennemskue, om det er det rette valg for dem.
Projektperiode
1. oktober 2024 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder) og Frederikshavn Handelsskole.
Projektbudget
575.00 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at synliggøre kontoruddannelsen via fysiske rammer og involvering af hovedforløbselever, så grundforløbselever bliver bevidste om, hvad den indeholder. Der skal fokus på artefakter, begreber, jobfunktioner, mv., der skal vise et billede af en spændende uddannelsesvej og fremtidig levevej. Der vil være fokus på fysisk indretning af lokaler, ung-til-ung oplæg og sparring samt gamification.
Projektets målgruppe er elever på grundforløb, der endnu ikke har valgt speciale samt HHX-elever, der fravælger en videregående uddannelse direkte efter gymnasiet. Brobygningselever fra folkeskolen vil også være en del af målgruppen.
Projektaktiviteter
Design og montering af identitetsskabende fysiske rammer, der skal
Udvikling af et ung-til-ung koncept, hvor hovedforløbselever og deres praktikvirksomheder bliver involveret i synliggørelsen af kontoruddannelsen for de yngre elever, både via fysiske oplæg og video.
Udarbejdelse af en konceptbeskrivelse, der deles med øvrige skoler og relevante netværk.
Match-visits og branchekendskab
Et projekt, der via målrettede match-visits i detailvirksomheder skal hjælpe elever med at opnå tidlig indgåelse af uddannelsesaftale.
Projektperiode
1. januar 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
EUC Nordvest (projektholder), Aalborg Handelsskole og Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier.
Projektbudget
350.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at styrke detailelevers mulighed for at opnå uddannelsesaftale tidligere i deres grundforløb, end det er tilfældet for de fleste i dag. Derfor skal eleverne på match-visits hos detailvirksomheder, og hjemme på skolen vil vi styrke branchekendskabet gennem et øget samarbejde mellem kontaktlærere, undervisere og praktikpladskonsulenter, som skal afspejles i undervisningen via øget fokus på lærepladssøgning.
Projektets målgruppe er elever på detailuddannelsen på de deltagende skoler.
Projektaktiviteter
Match-visits hos detailvirksomheder, hvor udvalgte elever deltager specifikt på baggrund af kontaktlærer og praktikpladskonsulenters vurdering af, at en tidlig indgåelse af uddannelsesaftale er realistisk.
Besøg hos detailvirksomheder med deltagelse af praktikpladskonsulenter og undervisere. Dette for at øge den samlede forståelse for krav til lærepladssøgning i detailbranchen, detaljeret kendskab til flere virksomheder samt muligheden for at samarbejde med detailbranchen ift. at integrere reelle virksomhedscases i undervisningen.
Virtuelle virksomhedsbesøg, hvor detailvirksomheder præsenterer sig selv og de job- og karrieremuligheder, der er indenfor branchen. Dette for at øge kendskabet til specifikke virksomheder og branchen generelt.
Tværfaglige møder mellem kontaktlærere, undervisere og praktikpladskonsulenter, der skal resultere i øget fokus på struktureret lærepladssøgning i den daglige undervisning.
Merkantilt full-service koncept
Et projekt, der har fokus på at sikre opkvalificering af medarbejdere i små og mellemstore virksomheder via AMU-kurser.
Projektperiode
1. september 2024 – 31. august 2027
Projektpartnere
TietgenSkolen (projektholder), Aalborg Handelsskole, Aarhus Business College og Roskilde Handelsskole.
Projektbudget
3.750.000 kr. Børne- og Undervisningsministeriet 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle et merkantilt full-service koncept, så erhvervsskoler bedre kan understøtte små og mellemstore virksomheder i at sikre opkvalificering og kompetenceudvikling af deres medarbejdere via AMU-kurser. Konceptets fokus vil være på udredning, vejledning og rådgivning, der spænder over behovsafdækning, kursusvalg, planlægning, tilmelding, søgning af VEU-godtgørelse samt viden om kompetencefonde og andre støttemuligheder. Målsætningen er, at et fuldt integreret og kompatibelt merkantilt full-service koncept fra erhvervsskolernes side vil lette virksomhedernes vej til opkvalificering og dermed på sigt styrke deres udviklingsproces og konkurrenceevne.
Projektets målgruppe er små og mellemstore virksomheder.
Projektaktiviteter
Udvikling af koncept, der tilbyder små og mellemstore virksomheder praktisk assistance ift. at sikre den rette opkvalificering og kompetenceudvikling af deres medarbejdere. Dette vil inkludere behovsafdækning, kursusvalg, planlægning, tilmelding, søgning af VEU-godtgørelse samt viden om kompetencefonde og andre støttemuligheder.
Feedback, justering og evaluering, der skal sikre forankring af konceptet på de deltagende skoler samt andre erhvervsskoler, der udbyder AMU-kurser.
Mobile gåder
Et projekt, der skal øge antallet af tidligt indgåede uddannelsesaftaler indenfor kontoruddannelsens specialeretninger.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. maj 2027
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder), EUC Nord, EUC Nordvest og Frederikshavn Handelsskole.
Projektbudget
693.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at øge antallet af tidligt indgåede uddannelsesaftaler på kontoruddannelsens specialeretninger. Projektet tager afsæt i den succes, partnerne har haft ved at anvende et saml-selv escape room på studiemesser, osv. Via gamification har vi kunnet få eleverne interesseret i kontoruddannelsen på en sjov og uformel måde. Dog er disse escape rooms plads- og ressourcekrævende både ift. transport og opsætning. Derfor vil vi med dette projekt bygge videre på konceptet ved at udvikle et sæt mobile gåder, som en enkelt person nemt kan transportere, opsætte og bemande, eksempelvis ifm. vejledning, lærepladssøgning, osv. Gåderne skal være skalérbare, så de kan bruges til forskellige mål- og aldersgrupper.
Projektets målgruppe er elever fra alle partnerskolerne og på sigt elever fra alle andre interesserede skoler.
Projektaktiviteter
Udvikling af et sæt gåder, der skal bruges både på uddannelsesmesser, ifm. vejledning og lærepladssøgning og også ved brobygning ift. mulige kommende elever.
Afprøvning og evaluering af de mobile gåder.
NordFokus
Et projekt der skal forbedre mulighederne for unge på erhvervsuddannelser i forhold til at finde praktikpladser på tværs af landegrænserne i Danmark, Norge og Sverige og samtidig løse rekrutteringsudfordringer for arbejdsgivere i regionen.
Projektperiode
1. januar 2023 – 31. december 2025
Projektpartnere
Foreningerne Nordens Forbund (projektholder), Aalborg Handelsskole, AMU Nordjylland, Techcollege, Foreningen Norden ABL Konsult i Malmö Aktiebolag (Sverige), Halmstads Kommune (Sverige), Malmö Kommune (Sverige) og NAV Agder (Norge).
Projektbudget
28.000.000 kr. Interreg ØKS 60% Egenfinansiering 40%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle en praktikmodel, der gør det simpelt for unge på erhvervsuddannelser at gennemføre praktik på tværs af grænserne i Danmark, Norge og Sverige. Det har længe været en bekymring i Danmark, at erhvervsuddannelseselever ikke kan få praktikpladser, mens arbejdsgiverne samtidig mangler kvalificeret arbejdskraft. Disse problemer begynder også at melde sig i både Norge og Sverige. Projektet skal bidrage til at promovere praktik og arbejde på tværs af landegrænser i den nordiske region – både i skole- og uddannelsessektoren, hos arbejdsgiverne, i kommunerne og på det nationale plan. Elever og virksomheder, der deltager i projektet, vil modtage markant praktisk og administrativ støtte i både ansøgnings-, flytnings- og onboardingfasen. Derudover vil elever, der skal i praktik, modtage økonomisk støtte via EU's Erasmus+ program og/eller Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB). Målet er, at 50-100 unge vil gennemføre praktik, samt at 500 nyuddannede vil finde deres første job i et andet nordisk land.
Projektets primære målgruppe er unge og nyuddannede på erhvervsuddannelser i Danmark, Norge og Sverige. Den sekundære målgruppe er arbejdsgivere i disse lande, der er udfordret i forhold til at finde relevante elever, lærlinge og medarbejdere.
Projektaktiviteter
1. Analyse af muligheder og udfordringer for grænseoverskridende praktik og job.
2. Udvikling af en nordisk praktikmodel for unge på erhvervsuddannelser. Modellen kommer til at indeholde koordinering af relevante praktikpladser både i forhold til elever og arbejdsgivere samt individuel praktisk hjælp i forbindelse med flytning til et andet land og opstart på en fremmed arbejdsplads.
3. Etablering af et nordisk netværk, der skal gøre det til et naturligt valg for elever, nyuddannede og arbejdsgivere at se mod de øvrige nordiske lande, når der søges praktik/job – elever/ansatte.
4. Udarbejdelse af informationsmateriale til brug ved studiemesser, karriereevents, netværksmøder, konferencer, mv. samt på sociale medier, hjemmesider og andre digitale platforme.
Optimering af digitale og inkluderende læringsmiljøer
Et projekt, der via specialindretning af klasselokaler, skal simulere virkelige arbejdsforhold, som indbyder til læring, fordybelse og gode sociale relationer.
Projektperiode
1. januar 2024 – 31. december 2025
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder) og Frederikshavn Handelsskole.
Projektbudget
1.920.000 kr. Nordea Fonden 70% Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at skabe optimal sammenhæng mellem udstyr og fysiske omgivelser for på den måde at styrke muligheden for dannelse af gode sociale fællesskaber samtidig med praktisk og teoretisk læring. I dag efterspørger mange elever et læringsmiljø med mulighed for fordybelse og reducering af sanseforstyrrelser, og som er fleksible i forhold til mange forskellige behov. Igennem hele projektet indtænkes bæredygtighed.
Projektets primære målgruppe er Aalborg Handelsskole og Frederikshavn Handelsskoles erhvervsskoleelever.
Projektaktiviteter
Værksted 1, Aalborg Handelsskole: Indretning af et moderne kontormiljø, hvor eleverne i skoleoplæringen kan udvikle deres faglighed i virkelighedsnære omgivelser.
Værksted 2, Frederikshavn Handelsskole: Indretning af et klasseværelse specifikt designet til inddragelse af digitale værktøjer som VR-teknologi, 3D-printer, plotter samt udstyr til optagelse og redigering video og podcast.
Værksted 3, Frederikshavn Handelsskole: Indretning af et detailværksted, hvor eleverne kan arbejde praktisk med butiksindretning, vareudstilling, salg og kundeoplevelser.
Værksted 4, Aalborg Handelsskole: Indretning af nye lokaler for mesterlære-elever, som ikke er en del af traditionel klasseundervisning. Elevernes nye omgivelser indbyder til gruppearbejde, videndeling og andre fælles aktiviteter i et ellers individuelt miljø og giver samtidig den nødvendige mulighed for ro og fordybelse.
Værksted 5, Aalborg Handelsskole: Installation af lysstærke, støjreducerede og energivenlige projektorer i klasselokalerne.
Praksisnær og interaktiv AMU-undervisning baseret på AI-teknologi
Et projekt, der skal implementere trænings-chatbots i AMU-kursusundervisningen indenfor kundeservice, borgerkontakt, ledelse, mv.
Projektperiode
1. januar 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder), Aarhus Business College, Roskilde Handelsskole og TietgenSkolen.
Projektbudget
1.000.000 kr. Børne- og Undervisningsministeriet 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at introducere kunstig intelligens (AI) i AMU-undervisningen. Støttemidlerne bruges derfor overvejende til indkøb, udvikling, vedligehold og drift af 12 AI-chatbots, som skal bruges i undervisningen indenfor kundeservice, borgerkontakt, ledelse, mv. Målet er simulering af en række jobfunktioner, som giver kursisterne mulighed for at træne kommunikations- og problemløsningsevner i realistiske og praksisorienterede scenarier. Undervejs i projektet vil AMU-underviserne modtage instruktion i, hvordan chatbots kan indgå i undervisningen, samt hvordan man reelt bruger dem. Der bliver desuden udviklet læringsmateriale og brugervejledninger, som efter projektets udløb stilles til rådighed for andre AMU-udbydere.
Projektets målgruppe er AMU-kursister på de fire deltagende skoler.
Projektaktiviteter
Indkøb af 12 AI-chatbots, der skal udvikles og tilpasses formålet og derefter integreres i kursusundervisningen på 12 forskellige AMU-kurser, der udbydes på de fire deltagende skoler.
Opkvalificering af AMU-undervisere.
Udvikling af læringsmateriale og brugervejledninger.
Styrket lærepladsindsats for GF2-fjernundervisningselever
Et projekt, der skal understøtte og styrke fjernundervisningselevers lærepladssøgning.
Projektperiode
1. juni 2024 – 31. december 2025
Projektpartnere
Aalborg Handelsskole (projektholder).
Projektbudget
165.000 kr. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100% Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle og afprøve et koncept, der skal understøtte og styrke fjernundervisningselever lærepladssøgning. Konceptet vil indeholde invitation til fysiske arrangementer, samarbejde med øvrige skoler ift. elever bosiddende langt væk fra Aalborg, løbende onlinemøder samt udarbejdelse af et specifikt Moodlerum til lærepladssøgende fjernundervisningselever.
Projektets målgruppe er fjernundervisningselever på grundforløb 2.
Projektaktiviteter
Udvikling og afprøvning af nyt koncept for fjernundervisningselever, nemlig:
Løbende invitationer til fysiske arrangementer og samtaler på Aalborg Handelsskole.
Løbende onlinemøder – og samtaler med fokus på lærepladssøgning specifikt.
Udvikling og udarbejdelse af et dedikeret Moodlerum til lærepladssøgende fjernundervisningselever.
Veje og valg – nye målgrupper til erhvervsuddannelserne
Et projekt, der har fokus på rekruttering af nye målgrupper til erhvervsuddannelser.
Projektperiode
1. juni 2024 – 31. marts 2027
Projektpartnere
AMU Nordjylland (projektholder), Aalborg Handelsskole, Frederikshavn Handelsskole, HEG og Techcollege.
Projektbudget
2.800.000 kr. Region Nordjylland 70% Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle vejledningstilbud til nye målgrupper, der ikke hidtil har været fokus på i elevrekrutteringsarbejdet på erhvervsskolerne. Vejledningstilbuddene rettes både mod potentielt kommende elever og de instanser, der er med til at påvirke deres uddannelsesvalg.
Projektets direkte målgruppe er studenter uden videre uddannelse, ledige, yngre skoleelever fra mellemtrinet (4.-6. klasse), værnepligtige, mv. Den indirekte målgruppe er de instanser, der er med til at påvirke den direkte målgruppes valg af uddannelse, f.eks. grundskolelærere, studievejledere, Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), jobcentre, forældre, mv.
Projektaktiviteter
Informationsformidlende vejledning: præsentationer af erhvervsskolernes mange forskellige uddannelses- og videreuddannelsesmuligheder og karriereveje tilpasset målgrupperne, f.eks. via udlægning af informationsmøder til erhvervsskoler og virksomheder.
Afprøvende vejledning: afprøvning af fag og fagområder i klasselokalerne og på værkstederne.
Forlagt karrierelæring: praktiske erfaringer med konkrete jobfunktioner og arbejdssituationer. Aktiviteten afvikles på de institutioner, hvor deltagerne befinder sig.
Vidensdeling og erfaringsudveksling mellem projektpartnerne, da der afprøves forskellige virkemidler på forskellige målgrupper.