Toggle navigation
Læreplads

Læreplads

2-årigt forløb inden for kontor, handel eller butik.

Handelsassistent - salg

_A7A1654
Handelsassistent inden for salg handler om at planlægge og foretage salg og markedsføring af varer og/eller serviceydelser til andre virksomheder.

Som handelsassistent kommer du til at betjene kunder, udregne priser, skrive tilbudsbreve og ordrebekræftelser m.m. Som handelsassistent kommer du typisk til at arbejde i en engrosvirksomhed, hvilket vil sige at der handles med varer i større partier. 

På specialet handelsassistent, salg fokuseres der i teori og praksis på at finde og levere de ydelser, som tilfører værdi, og fastsætte værdiens betydning for virksomhedens økonomi. Uddannelsen til Handelsassistent sigter mod, at du opnår en helhedsforståelse af salgsprocessen fra kundens behov opstår, til varelevering og betaling. Du skal bl.a. lære om:

  • Salg
  • Kundeservice
  • Formidling
  • Kalkulation
  • Markedsføring
  • Salgsplanlægning
Handelsassistent - ungespor (under 25 år)
Specialefag Obligatorisk - handel
4
Valgfrie - handel
3-7
Fagprøve 1
Uger i alt - Handel salg
8-12

Handelsassistent - voksenspor (over 25 år)
Specialefag Obligatorisk - handel
4
Valgfrie - handel
2-6
Fagprøve 1
Uger i alt - Handel salg
7-11

Alle har mulighed for at aftale yderligere 0-4 ugers erhvervsrettet påbygningsfag – alle med lønrefusion til virksomheden.

Med en handelsuddannelse har du mange gode karrieremuligheder – du kan bl.a. blive afdelingsleder, sælger, salgsekspedient, lagermedarbejder eller indkøber. Du har også mulighed for at videreuddanne dig til fx handelsøkonom, serviceøkonom m.m.

Obligatoriske fag

Modulet omhandler en virksomheds værdiløfte, kundesegmenter, vejen til kunderne i form af kommunikation og distribution samt relationerne til kunderne.  

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Forretningsmodeller, værdiløfte, stærke og svage sider  
  • Kunde- og produktsegmentering, udvikling og vækstmodeller, produktportefølje og integration samt markedsanalyse 
  • Markedsføring, trademarketing samt konkurrentanalyse 
  • Gennemførelse og planlægning af salgsarbejdet samt kundeprioritering, relationer, CRM-systemer, leadgenerering samt det personlige salg   
  • Sortimentsudvikling, pengestrømme i forsyningskæden, salgsbudget og kalkulationer
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis og ugen afsluttes med en case med udgangspunkt i forretningsudvikling. 
Faget er opdelt i tre moduler

Modul 1

Omhandler kendskab til hvad en virksomhed er, hvordan den bliver til og hvad der er dens eksistensberettigelse samt hvordan der skabes værdi og vækst.  

Vi ser på en virksomhed gennem tal i form af budget, regnskab, likviditet, nøgletal, KPI´er m.m. og vi ser på den gennem mennesker i organisationen og værdikæden og ved at kigge på strategi- og forretningsplan.  

Eleven lærer også om forretningsmodeller og at forstå en virksomheds ”Valueproposition” samt pengestrømme. Endvidere undervises i strategi- og forretningsplaner og hvordan vision brydes ned i mission, målsætning, strategi, handlingsplan og budgetter.

Modul 2

Indeholder to virksomhedsbesøg indenfor branchen. Derefter arbejdes med en logistikopgave hos case virksomheden. Så følger en introduktion til arbejdet med projektstyring og en analyse af case markedet samt udsigterne for case virksomhedens fremtid. Eleverne arbejder derefter med 3 scenarier der kan være den fremtidige nye strategi for case virksomheden og i forbindelse med forberedelsen af løsninger løses små opgaver indenfor produkt- og sortimentsudvikling, produktkalkulationer, markedsføringsplan og budget, salgsbudget, salgs- og tilbudsmateriale, leverandørsøgning, leverandørvurdering, tilbudsgivning samt distributionsformer, og modulet afsluttes med præsentation af scenarier der skal præsenteres som en forretningsplan overfor en ”bestyrelse”.  

Modul 3

Ugerne igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. Der vil være en del repetitionsopgaver. Vi får besøg af HK og studievalg Nord
 
Vi arbejder meget med problemformulering til fagprøveprojektet.
Beskrivelse kommer senere.
Dette modul omhandler viden om samhandel på kryds og tværs af landegrænser.

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Teorier for international handel 
  • Danmarks internationale handel 
  • CISG 
  • Told og moms 
  • Handelspolitik 
  • Globalisering 
  • Transport og Inco Terms 
  • Internationale betalinger 
  • Internationalisering 
  • Eksport 
Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer og får en forståelse for betydningen af bl.a.  globaliseringen, den økonomiske og politiske udvikling og hvordan nogle af disse faktorer har betydning for elevens virksomhed.  
 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Du får kendskab til begreber og arbejdsmetoder indenfor udarbejdelsen af skriftlige projekter målrettet fagprøveprojektet.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner, hvoraf nogle kan afprøves i virksomheden:
  • Primært og ekstern dataindsamling
  • Dataindsamlingsmetoder som interview, spørgeskemaer og observationer
  • IT-værktøjer til udarbejdelse af spørgeskemaer
  • Udarbejdelse af mindmap som grundlag for udarbejdelse af en problemstilling
  • Udarbejdelse af en problemformulering herunder stillingtagen til mål med projektet og evt. afgrænsning
  • IT-værktøjer til udformning af skriftlige projekter samt IT-værktøjer til brug for mundtliglig præsentation af skriftlige projekter

Valgfag

Dette modul omhandler viden om samhandel på kryds og tværs af landegrænser og giver en forståelse for vigtigheden af, hvordan man som elev skal agere overfor sine samarbejdspartnere og kollegaer.  
I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner:  
  • Kulturteori 
  • Kulturelle forhold 
  • Virksomhedskultur og lande-branding 
  • Forhandlingsteknik 
Vi arbejder i dybden med de forskellige emner og sætter dem i spil i forhold til elevernes forskellige virksomheder, således alle lærer om de kulturelle forskelle der er i de forskellige verdensdele og hvordan den viden kan hjælpe eleverne med at bidrage til virksomhedens samlede mål.
  
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Dette modul omhandler kundens rejse i forbindelse med din virksomhed og køb af jeres produkter på de digitale platforme. Vi arbejder med den digitale kunderejse i et bredt perspektiv, set i forhold til kundens oplevelse før, under og efter købet. 

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Begrebet "kunderejse", herunder touch- og painpoints.  
  • Nye trends og tendenser i forhold til optimering af kundens digitale rejse.  
  • Brugervenlighed og oplevelser på de digitale platforme 
  • Relationsopbygning og kundeloyalitet 
  • Behandling af kundedata/Kort om GDPR
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis.
Hvor der før i tiden blev truffet beslutninger på baggrund af mavefornemmelser og personlige erfaringer og effektmåling var på yderst usikkert grundlag - kan man med opsamlet data i dag meget bedre analysere reelle målgrupper, deres medie- og indkøbsvaner.

Du arbejder i dette materiale med både indsamling, bearbejdning, analyse og præsentation af dataanalysen.  

Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Målstyring via KPI’er 
  • Håndtering af data 
  1. Hente og strukturere data 
  2. Excel, Pivottabeller mm. 
  3. GDPR og data
  • Google Analytics 
  1. Oprette mål i Google Analytics, Google data studio mm.
  • SEO 
  • Data i fremtiden
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Hvornår har du sidst modtaget en mail fra en virksomhed, der bare lige vidste, hvad det var du manglede - måske endda før du egentlig selv vidste det?

Eller når du bladrer igennem dagens feed på Facebook, og pludselig dukker der en reklame op for de bukser, du lige var inde og lure på aftenen før. Men denne gang med et tilbud om, at du kan få 10% på dem!

Det er dét, digital markedsføring kan: samle informationer omkring dig som forbruger og bruge de data i den videre markedsføring til netop dig.
 
Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Digital markedsføring på forskellige kanaler 
  • Content marketing 
  • Loyalitetsprogrammer 
  • Markedsføringsloven 
  • SEO 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Beskrivelse kommer senere...
Spørgsmål til specialet? Kontakt os
Tina Overvad Skoust Lassen
Tina Overvad Skoust Lassen
Studievejleder
Telefontid: kl. 8.00-10.00
Helle Kluug Borgstrøm
Helle Kluug Borgstrøm
Studievejleder
Telefontid: kl. 8.00-10.00

FAQ om handelsuddannelserne

En handelsuddannelse er en alsidig uddannelse, der giver dig kompetencer og viden inden for flere forskellige områder af handelsverdenen. Som handelsuddannet vil du typisk have en bred vifte af opgaver, der kan variere fra dag til dag afhængigt af hvilken virksomhed og stilling, du bliver ansat i.

Udover at lære at indhente tilbud, sammenligne priser og kvaliteter samt arbejde med logistik og indkøb, vil du også få kompetencer inden for markedsføring, salg og kundeservice. Du vil lære at opbygge og vedligeholde relationer med kunder og samarbejdspartnere og at analysere og vurdere markedet for at udvikle og tilpasse virksomhedens strategi og produktudbud.

Dit arbejde som handelsuddannet kan være både udfordrende og spændende, og der er gode jobmuligheder inden for både små og store virksomheder. Du får også mulighed for at specialisere dig inden for et bestemt område eller videreuddanne dig, f.eks. til en kommerciel eller økonomisk uddannelse.

Hvis du har iværksætterdrømme, kan du også bruge din handelsuddannelse til at starte din egen virksomhed. Her vil du have brug for dine kompetencer inden for alt fra indkøb og logistik til markedsføring og salg for at drive en succesfuld virksomhed.

Alt i alt giver en handelsuddannelse en solid platform for en karriere inden for handelsverdenen og åbner op for mange spændende muligheder og udfordringer.
Vi har stor erfaring i at udbyde online undervisningsforløb, som kan give dig adgang til en læreplads inden for handelsbranchen. Følgende forløb udbydes online:

  • EUD - Grundforløb 2: for dig, der gerne vil hurtigt i gang med din læreplads
  • EUX – Grundforløb 2 + studieår: for dig, der både vil have en erhvervsuddannelse og fag på gymnasialt niveau
  • EUX – Studieår: for dig, der allerede har afsluttet grundforløb 2, men som også gerne vil have EUX-studiekompetence inden du begynder på din læreplads
  • EUS 5 uger: målrettet forløb for dig, der er student fra STX, HF og HTX
Online forløb kan være oplagte for dig, der gerne vil have en mere fleksibel hverdag. Bor du i nærheden af Aalborg vil vi dog anbefale dig at følge vores klasseundervisning. Nye hold begynder både i januar og august. 
Lyder en handelsuddannelse også som noget for dig? Du kan blive handelselev, hvis du har afsluttet én af nedenstående uddannelser og samtidig underskrevet en uddannelsesaftale med en virksomhed:

Som udgangspunkt kan du begynde, hvis du har gennemført ét af ovenstående forløb. Har du taget et GF2-forløb skal du minimum have 02 i gennemsnitskarakter i følgende fag:

  • Dansk C
  • Engelsk C
  • Virksomhedsøkonomi C
  • Afsætning C
  • Erhvervsinformatik C
På EUD og EUX vil du på den indledende skoleperiode (grundforløb+studieår) kunne søge SU, hvis du er over 18 år.

Når du begynder på din læreplads (specialeretning), vil du få elevløn af den virksomhed, hvor du er ansat. Du får elevløn fra den dag, hvor din uddannelsesaftale træder i kraft. Elevlønnen udgør ca. 15.000 – 17.000 kr. pr. måned.
En handelsuddannelse kan give dig mange muligheder for at starte din karriere i en række forskellige brancher. Nogle af de stillinger, du kan få med en handelsuddannelse er fx: 

  • Account manager
  • Salgssupporter
  • Sælger
  • Handelsassistent
  • Logistikkoordinator
  • Digital specialist
  • Indkøber
  • Projektleder
Stillingerne findes både inden for den private og offentlige sektor, og kan tage udgangspunkt i forskellige brancher såsom: produktion, engroshandel, e-handel, servicevirksomheder, international handel, nonprofit-organisationer etc. 

En handelsuddannelse giver dig også gode muligheder for videreuddannelse. Du får fx direkte adgang til uddannelser som administrationsøkonom, designteknolog, handelsøkonom og offentlig administration.