Veje og valg – nye målgrupper til erhvervsuddannelserne
Et projekt, der har fokus på rekruttering af nye målgrupper til erhvervsuddannelser.
Projektperiode
1. juni 2024 – 31. marts 2027
Projektpartnere
AMU Nordjylland (projektholder), Aalborg Handelsskole, Frederikshavn Handelsskole, HEG og Techcollege.
Projektbudget
2.800.000 kr.
Region Nordjylland 70%
Egenfinansiering 30%
Region Nordjylland 70%
Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at udvikle vejledningstilbud til nye målgrupper, der ikke hidtil har været fokus på i elevrekrutteringsarbejdet på erhvervsskolerne. Vejledningstilbuddene rettes både mod potentielt kommende elever og de instanser, der er med til at påvirke deres uddannelsesvalg.
Projektets direkte målgruppe er studenter uden videre uddannelse, ledige, yngre skoleelever fra mellemtrinet (4.-6. klasse), værnepligtige, mv. Den indirekte målgruppe er de instanser, der er med til at påvirke den direkte målgruppes valg af uddannelse, f.eks. grundskolelærere, studievejledere, Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), jobcentre, forældre, mv.
Projektets direkte målgruppe er studenter uden videre uddannelse, ledige, yngre skoleelever fra mellemtrinet (4.-6. klasse), værnepligtige, mv. Den indirekte målgruppe er de instanser, der er med til at påvirke den direkte målgruppes valg af uddannelse, f.eks. grundskolelærere, studievejledere, Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), jobcentre, forældre, mv.
Projektaktiviteter
- Informationsformidlende vejledning: præsentationer af erhvervsskolernes mange forskellige uddannelses- og videreuddannelsesmuligheder og karriereveje tilpasset målgrupperne, f.eks. via udlægning af informationsmøder til erhvervsskoler og virksomheder.
- Afprøvende vejledning: afprøvning af fag og fagområder i klasselokalerne og på værkstederne.
- Forlagt karrierelæring: praktiske erfaringer med konkrete jobfunktioner og arbejdssituationer. Aktiviteten afvikles på de institutioner, hvor deltagerne befinder sig.
- Vidensdeling og erfaringsudveksling mellem projektpartnerne, da der afprøves forskellige virkemidler på forskellige målgrupper.