Verdensmålene ud i undervisningen
Tirsdag var omkring 60 undervisere fra fem nordjyske uddannelsesinstitutioner samlet til konference for at få ny viden om cirkulær økonomi og bæredygtighed for at kunne inddrage det i undervisningen på tværs af fag.
60 undervisere fra TECHCOLLEGE, Aalborg Handelsskole, Frederikshavn Handelsskole, HEG Handelsgymnasiet Hobro og EUC Nord har netop været samlet med henblik på at kompetenceudvikle deres evner til at inddrage Verdensmålene og nye bæredygtige standarder i deres daglige undervisning. Alle fem skoler deltager i et projekt om at inddrage Verdensmålene i undervisningen støttet af Region Nordjyllands Uddannelsespulje.
- Bæredygtighed og Verdensmålene bliver en større og større del af vores hverdag, og den måde vi agerer på. Vi skal på uddannelsesområdet være med til at udvikle de unges kompetencer, så de både kan bidrage til løsningen af fremtidens udfordringer og aktivt deltage i den bæredygtig udvikling. Det stiller nye krav til vores undervisere, og der er brug for at udvikle didaktikken for inddragelse af verdensmålene i undervisningen. Derudover er der behov for at få udviklet et fælles verdensmålssprog blandt såvel undervisere som elever. Det arbejder vi sammen om i dette projekt, siger Astrid Galløe Sindbjerg, der er uddannelseschef på Aalborg Handelsskole.
Tidligere var det frivilligt om virksomheder forholdt sig til bæredygtighed i deres forretning og årsrapporter. Men EU’s cirkulære strategi og tilhørende lovgivninger skærper nu kravene til erhvervslivet. Fx betyder EU's nye vedtagne aftale om bæredygtighedsrapportering kaldet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), at de største danske virksomheder i deres årsrapport nu skal redegøre for bæredygtighed. Det får også betydning for deres underleverandører og hele brancher. Den virkelighed skal inddrages i undervisningen på ungdomsuddannelserne.
Forandringsagenter i erhvervslivet
Ved at give eleverne viden og kompetencer om den bæredygtige dagsorden, skal de være med til at
agere som forandringsagenter ude i de enkelte virksomheder, når de skal ud på arbejdsmarkedet og navigere efter de nye bæredygtige standarder. Konferencen satte bl.a. fokus på bærdygtige temaer med to workshops:
Den ene workshop havde fokus på cirkulær økonomi i forhold til fagene afsætning, virksomhedsøkonomi og innovation på de merkantile uddannelser med oplæg fra Thomas Østergaard, professor og PhD Stip. hos VIA University College. Samtidig satte Thomas fokus på, hvordan man får formidlet denne viden videre til en 16-årig elev på skolebænken, så det er til at forstå.
Den anden workshop havde fokus på håndværksfagene og den bæredygtige byggeplads med oplæg ved Frandsen & Søndergaard, en rådgivende ingeniør- og bæredygtighedsvirksomhed med base i Aalborg. Frandsen og Søndergaard satte fokus på den bæredygtige byggeplads, fremtidens kompetencer på byggepladsen og de kommende krav til byggeriet.
Med udgangspunkt i en case brugte underviserne dagen på at omsætte og inddrage den nye viden i forskellige fag og teorier.
Projektet med at inddrage verdensmålene i undervisningen løber frem til efteråret 2024 og er et fireårigt projekt.