Toggle navigation

Identifikation af afgørende kompetencebehov for undervisere på erhvervsuddannelser

20. november 2022
_A7A2309


Formålet med RESET-projektet er at tilbyde brugbare løsninger til post-pandemisk uddannelse for undervisere i erhvervsuddannelsessektoren. Første del af projektet fokuserede partnernes desk research samt på indsamling af data via spørgeskema for at undersøge underviseres behov for at udvide digitale kompetencer.

Et spørgeskema designet til at afdække underviseres digitale kompetenceniveau samt dagligt tidsforbrug i forhold til online undervisning afslørede kernekompetencer og manglende kompetencer. I alt 1.016 spørgeskemaer blev sendt ud, hvoraf 308 blev besvaret – en svarrate på 30%. Undersøgelsen gav overblik over digitale kompetencer i partnerlandene og har bidraget med viden om manglende kompetencer både på tværs af og nationalt i disse lande.

Undersøgelsen er blevet understøttet af desk research og analyse i alle partnerlande: Danmark, Tyskland, Italien, Spanien og Europa. Online undervisningen under COVID-19 nedlukningen viste sig at være udfordrende for eleverne og var også meget vanskelig for undervisere og øvrige ansatte involveret i afvikling af undervisning. Desk researchen er baseret på indsamling og analyse af officielle dokumenter udgivet af EU samt nationale og regionale instanser omkring dynamikker, behov og prioriteter relateret til underviseres digitale færdigheder.

Resultatet er en identifikation af 10 afgørende kompetencebehov, der skal afhjælpes via 10 specifikt udviklede undervisningsforløb for undervisere på erhvervsuddannelser.

Undervisningsforløb:

  1. Digital markedsføring af erhvervsuddannelsesudbud
  2. Kvalitetsundervisning for elever med specifikke behov
  3. Optimering af online erhvervsuddannelser – digitale værktøjer og ressourcer
  4. Analyse af digitale ressourcer og forståelse for digital validitet
  5. Klasserumsledelse: elevers løbende involvering i det virtuelle klasserum
  6. Teamwork og samarbejde i det virtuelle klasselokale
  7. Digitale kompetencer for undervisere og organisationer: operationelle implikationer
  8. Budgettering og mobilisering af ressourcer til digital omstilling på erhvervsskoler
  9. Cybersikkerhed og databeskyttelse for udbydere af erhvervsuddannelser
  10. Digital certificering af erhvervsuddannelser
Pt. udvikler projektets partnere undervisningsforløb og operative værktøjer indenfor ovennævnte emner med det formål bedre at kunne støtte undervisere og udbydere af erhvervsuddannelser generelt i omlægning til online undervisning. Basisgrundlaget for udviklingen er DigCompEdu, the European Framework for the Digital Competence of Educators. De 10 undervisningsforløb og de operative værktøjer forventes lanceret og testet i 2023.

For mere viden om RESET-projektet, venligst gå til: https://project-reset.eu/

Læs alle nyheder fra Aalborg Handelsskole

25 / 04 / 2024

Unge iværksættertalenter klar til at tage DM i Entreprenørskab med storm

Når Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab løber af stablen onsdag den 2. maj i...

LÆS MERE
10 / 04 / 2024

Tag et AI-kursus på Aalborg Handelsskole

Kunstig intelligens (AI) én af de mest omtalte teknologier lige nu. AI ændrer a...

LÆS MERE
30 / 01 / 2024

Over 40 virksomheder deltager i jobdating på Aalborg Handelsskole

I morgen deltager mere end 40 virksomheder i Aalborg Handelsskoles jobdating-ar...

LÆS MERE
11 / 05 / 2022

Praktik i udlandet (PIU) skifter navn til Oplæring i udlandet

Hvert år drager flere elever fra Aalborg Handelsskole til en virksomhed i udlan...

LÆS MERE

Kontakt os

Kontakt Aalborg Handelsskole

Kontakt Aalborg Handelsskole på vores hovednummer tlf. 9936 4600 eller tag dire...

LÆS MERE