Match-visits og branchekendskab
Et projekt, der via målrettede match-visits i detailvirksomheder skal hjælpe elever med at opnå tidlig indgåelse af uddannelsesaftale.
Projektperiode
1. januar 2025 – 31. december 2026
Projektpartnere
EUC Nordvest (projektholder), Aalborg Handelsskole og Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier.
Projektbudget
350.000 kr.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100%
Egenfinansiering 0%
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) 100%
Egenfinansiering 0%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at styrke detailelevers mulighed for at opnå uddannelsesaftale tidligere i deres grundforløb, end det er tilfældet for de fleste i dag. Derfor skal eleverne på match-visits hos detailvirksomheder, og hjemme på skolen vil vi styrke branchekendskabet gennem et øget samarbejde mellem kontaktlærere, undervisere og praktikpladskonsulenter, som skal afspejles i undervisningen via øget fokus på lærepladssøgning.
Projektets målgruppe er elever på detailuddannelsen på de deltagende skoler.
Projektets målgruppe er elever på detailuddannelsen på de deltagende skoler.
Projektaktiviteter
- Match-visits hos detailvirksomheder, hvor udvalgte elever deltager specifikt på baggrund af kontaktlærer og praktikpladskonsulenters vurdering af, at en tidlig indgåelse af uddannelsesaftale er realistisk.
- Besøg hos detailvirksomheder med deltagelse af praktikpladskonsulenter og undervisere. Dette for at øge den samlede forståelse for krav til lærepladssøgning i detailbranchen, detaljeret kendskab til flere virksomheder samt muligheden for at samarbejde med detailbranchen ift. at integrere reelle virksomhedscases i undervisningen.
- Virtuelle virksomhedsbesøg, hvor detailvirksomheder præsenterer sig selv og de job- og karrieremuligheder, der er indenfor branchen. Dette for at øge kendskabet til specifikke virksomheder og branchen generelt.
- Tværfaglige møder mellem kontaktlærere, undervisere og praktikpladskonsulenter, der skal resultere i øget fokus på struktureret lærepladssøgning i den daglige undervisning.