Fællesskaber i uddannelse og arbejdsliv
Et projekt, der skal understøtte fællesskabsaktiviteter på skolen og på lærepladsen for elever med særlige behov og udfordringer.
Projektperiode
1. juni 2025 – 31. maj 2027
Projektpartnere
AMU Nordjylland (projektholder) og Aalborg Handelsskole.
Projektbudget
1.600.000 kr.
Region Nordjylland 70%
Egenfinansiering 30%
Region Nordjylland 70%
Egenfinansiering 30%
Projektmål og målgruppe
Det er projektets formål at understøtte elever med kognitive udfordringer og særlige behov i den ofte svære læring om, hvordan man indgår i skole- og arbejdsfællesskaber i løbet af deres uddannelse. Projektet skal via en række aktiviteter styrke elevernes kompetencer til at indgå i fællesskaber og blive trygge i at begå sig. Det kan være aktiviteter som arbejdsfællesskabsforståelse, læring om sundhed, fællesspisning, osv. Projektet skal også opkvalificere en række nøglepersoner i virksomhederne, så disses kompetencer til at agere i samspil med udfordrede elever ligeledes styrkes, og så de bliver trygge ved at ansætte en elev med særlige behov. Denne opkvalificering dækker over aktiviteter som onboarding af unge med udfordringer, adgang til samarbejde og støttemuligheder, læring om ADHD, autisme, osv.
Projektets målgruppe er elever med særlige behov og kognitive udfordringer samt nøglepersoner i virksomheder.
Projektets målgruppe er elever med særlige behov og kognitive udfordringer samt nøglepersoner i virksomheder.
Projektaktiviteter
- Aktiviteter, der skaber og styrker fællesskaber, der skal sikre bedre mental sundhed og dermed større fastholdelse på projektskolernes uddannelser.
- Opkvalificering af medarbejdere på skolen og på lærepladsen.
- Etablering af virksomhedsnetværk til videndeling og sparring.