Fantastisk traineeoplevelse hos Blue Water Shipping

Nanna, Magnus og Sofie – alle fra 3.M i Turøgade – var i sidste uge i tre dages spændende traineepraktik hos Blue Water Shipping. Virksomheden er partner med Handelsgymnasiet. Det betyder, at eleverne i 3.M har arbejdet med Blue Water Shipping løbende i alle tre gymnasieår. De har bl.a. deltaget i virksomhedsbesøg, oplevet gæsteforelæsninger og ikke mindst arbejdet med konkrete cases fra virksomhedens dagligdag. Med traineepraktikken fik Nanna, Magnus og Sofie god mulighed for at lære virksomheden endnu bedre at kende.
De tre dages traineepraktik, som er et helt nyt tiltag målrettet partnerskabsklassen, gav eleverne mulighed for at opleve virksomheden indefra. For at komme i traineepraktik skulle alle interesserede elever først skrive en personlig ansøgning og senere deltage i en ’jobsamtale’ med repræsentanter fra Blue Water Shipping. Et spændende forløb, der var med til at give eleverne en god forståelse af en jobsøgningsproces, og ikke mindst hvad Blue Water Shipping kræver af nye medarbejdere.
For Nanna, Magnus og Sofie har traineeforløbet været virkelig spændende og givende. Allerede første dag fik de rig mulighed for at få en forståelse for arbejdsopgaverne i virksomheden.
- De tre dage har givet os et kæmpe indblik i virksomhedens mange shippingopgaver. Vi har bl.a. fået mulighed for at sidde i forskellige afdelinger med fokus på fx luftfragt, søfragt og vejtransport. Her har medarbejderne været utrolig gode til at fortælle og vise deres arbejdsopgaver, fortæller de tre elever begejstret og fortsætter:
- Samtidig er det fedt at opleve, at teori fra fag som fx erhvervsjura, afsætning og virksomhedsøkonomi rent faktisk bliver benyttet i hverdagens opgaver, fortæller eleverne.
Udover at blive klogere på Blue Water Shipping så har eleverne også lært meget om dem selv. Alle har bl.a. gennemført en personlighedstest, så de fremadrettet kan sætte fokus på deres styrker og svagheder.
På Handelsgymnasiet Aalborg er der lige nu øget fokus på virksomhedssamarbejde. Det at kunne kombinere teori med praksis har en kæmpe værdi for hhx-eleverne. Omvendt kan elevernes gode idéer og viden om bl.a. segmentering, positionering og nye medier også være til stor gavn for mange virksomheder.