Toggle navigation
Handelsgymnasiet

Handelsgymnasiet

HHX - 3-årig gymnasial uddannelse Søg optagelse

Elevhåndbog for Saxogade

Vi har på denne side samlet en række nyttige informationer og praktiske anvisninger – også vigtige ordensregler. Skolen er en arbejdsplads for elever og medarbejdere, hvor vi alle har et fælles ansvar for at gøre det til et godt og rart sted at være. Det kræver, at du kender rammerne og giver dit positive og aktive bidrag.
Vi er overbeviste om, at du vil finde det meste af undervisningen både sjov, udfordrende og interessant at deltage i. Samtidig vil vi  håbe, at du også oplever Aalborg Handelsgymnasium som et sted, hvor der socialt og kulturelt sker en masse spændende aktiviteter. Hverdagen her er ikke alene præget af det faglige, men i høj grad også af et godt kammeratskab og gode oplevelser.

Vi stræber konstant efter at skabe de bedste rammer for både elever og medarbejdere. Derfor arbejder vi ud fra fem værdier: Samarbejde, Handlekraft, Ansvarlighed, Respekt og Engagement (SHARE). Du vil opleve, at det ikke kun er ord – men aktive værdier, der sætter sit præg på skolens dagligdag.
ah2018_347

Praktisk info - skolens ABC

Som ny elev på Aalborg Handelsskole kan der være meget at holde styr på. Vi har derfor lavet denne ABC, hvor du kan læse mere om, hvad der sker på skolen, og hvad du skal være opmærksom på.

På Aalborg Handelsskole har vi klare retningslinjer for brugen af AI i undervisningen. Disse retningslinjer sikrer, at AI bruges på en måde, der fremmer læringen. Det er vigtigt, at alle følger disse regler for at undgå misforståelser og overtrædelser. Neden for kan du se en kort oversigt over, hvad du må og ikke må bruge AI til.

Tilladt brug af AI:
  • Idéer: Brug AI til at få idéer til dit eget arbejde.
  • Inspiration: Få inspiration til at komme i gang med dit skrivearbejde.
  • Feedback: Modtag feedback på dit skolearbejde.
  • Overblik: Få overblik over et emne, du skal arbejde med.
  • Forståelsesspørgsmål: Stil forståelsesspørgsmål til et emne, du arbejder med.
  • Resumeer: Lav resumeer af tekster, der ligger på det åbne internet.
Forbudt brug af AI:
  • Kopiering af tekst: Du må ikke kopiere tekst fra AI og bruge som dit eget arbejde.
  • Nærkopiering: Skrive en tekst, der ligner AI-output så meget, at det reelt er kopiering
  • Copyright-beskyttet materiale: Du må ikke kopiere copyright-beskyttet materiale ind i AI.
Husk at du aldrig må kopiere private eller personlige oplysninger ind i AI. Der er en risiko for, at oplysningerne anvendes uhensigtsmæssigt af andre.
 
Brug af AI er som udgangspunkt forbudt i prøver og eksamen (mundtlig såvel som skriftlig). Eneste undtagelse herfra er pt. erhvervsinformatik B på EUX Business, hvor der må anvendes kunstig intelligens.
 
Overtrædes retningslinjer vil det få konsekvenser jf. skolens studie- og ordensregler.
 
Tag gerne kontakt til din underviser, hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst anvender AI.
Skolen anvender digital post, og i al kommunikation mellem skole og elev/forældre anvendes E-boks. Breve med personfølsomme oplysninger sendes ikke i almindelig mail. Breve med fortrolige oplysninger som f.eks. fraværsbreve, indkaldelser til samtaler mv. sendes i E-boks.
Når elever, som led i undervisningen, producerer digitale produkter og produktioner, hvori der indgår billeder, lyd, video m.v. af personer, som kan identificeres, er dette ligestillet med behandling af personoplysninger om disse personer. Det betyder også, at elevproduktioner er omfattet af reglerne i databeskyttelseslovgivningen. I forbindelse med elevproduktioner er der tale om en oplysningspligt, hvor de medvirkende skal have viden om produktionens formål og den måde produktionen bruges og evt. distribueres på. Der kan også være tale om, at de medvirkende, skal give deres samtykke til at medvirke i elevproduktionen, herunder underskrive en samtykkeerklæring. Dette gælder såfremt de ikke er elever på skolen og produktionen skal offentliggøres på internettet.
http://moodle.ah.dk vil der være supplerende undervisningsmateriale fra dine undervisere. Hvert enkelt fag har sit eget moodlerum. Endvidere bruger IT og administrationen også Moodle i forskellige sammenhænge, der har betydning for dig.
Skoledagen ligger normalt mellem kl. 8.15 og 15.10 (enkelte dage til kl. 16.25) og du skal være til rådighed inden for dette tidsrum. Omfattende skemaændringer varsles normalt senest 1 uge før.

Skemaet er ikke ens hele året igennem, så tjek ofte dit skema i Studie+. Selvom vi bestræber os på, at alle timer kan gennemføres som planlagt, kan aflysninger i praksis aldrig helt undgås. Der kan være tale om, at lærere ikke er til stede pga. sygdom, faglige kurser, eksamenskommisionsarbejde, virksomhedsbesøg o. lign. I sådanne tilfælde forsøger vi at mindske generne for jer mest muligt. Når det tidsmæssigt er muligt, sætter lærerne jer i gang med allerede planlagte aktiviteter, så I kan gennemføre f.eks. opgaveløsning i grupper.
Du skal vide, at du ikke er alene, hvis du får ondt i maven ved tanken om at skulle til eksamen. Hos vores studievejledere kan du få gode råd og kendskab til teknikker, der kan hjælpe dig til at få styr på din angst, og dermed komme godt igennem eksamen. 
Du har et selvstændigt ansvar for dine egne handlinger og er dermed forpligtet til at erstatte eventuelle skader, som forvoldes. Du har erstatningspligt, hvis du ødelægger skolens ejendom. Er du ved et uheld kommet til at ødelægge skolens inventar eller ejendom, er det vigtigt, at du straks henvender dig på skolens kontor, og fortæller om skaden. Skolen vil så vurdere, om du skal gøres erstatningspligtig for ødelæggelserne.
Har du behov for ekstra støtte til at gennemføre din uddannelse - fx hvis du har læse- eller skrivevanskeligheder eller hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, hjælper din studievejleder eller SPS-vejleder dig gerne med at søge og iværksætte en støtte.
I Studie+ kan du finde dit skema, afleveringer, fravær og karakterer. Det er altså på Studie+ at du kan se meddelelser, opgaver og lektier fra dine lærere og fra skolen. Du kan logge på Studie+ hjemmefra på https://all.studieplus.dk/ med dit UNI-login. Studie+ virker på alle enheder (PC, mac, smartphone osv.). Der er også udviklet en app, hvor du kan finde alle dine oplysninger. App’en hedder ’Studie+’ og kan hentes til iPhone og Android.
Skolen er omfattet af statens selvforsikring. Skolen kan ikke tegne ansvarsforsikring i forhold til eleverne, hvorfor du selv skal sørge for at være ulykkes- og ansvarsforsikret. Dette kan eventuelt ske som led i dine forældres forsikringer. Elever, der forvolder skade på skolen - herunder også i forbindelse med arrangementer udenfor skolen, kan blive gjort økonomisk ansvarlig for det tab, der opstår i forbindelse hermed.
Glemte sager kan, hvis de er blevet indleveret, afhentes ved henvendelse til elevadministrationen. Skolen kan ikke påtage sig noget økonomisk ansvar for tab opstået i forbindelse med de glemte sager.

Skoletiden er tobaks- og nikotinfri, dvs. fra første lektion til og med sidste lektion (kl. 8.00-15.30) herunder eventuelle mellemtimer, ligesom alle aktiviteter arrangeret af skolen eksempelvis fredagscaféer, elevfester, ekskursioner og studieture er tobaks- og nikotinfrie.

Skoletiden gælder både på og uden for skolens matrikel. Det er derfor ikke tilladt at ryge, dampe, snuse eller anvende tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter i skoletiden. Det er tilladt at anvende nikotintyggegummi.
Skulle du fortryde dit valg af uddannelse, eller af anden årsag få brug for at afbryde din uddannelse, er du forpligtet til at underrette skolen. Du skal udfylde udmeldelsespapirer i samarbejde med din studievejleder, og samtidig aflevere dine studiebøger, evt. buskort og give besked om, at din SU skal standses.
Som elev er du forpligtet til at overholde de gældende regler for IT-brugere ved Aalborg Handelsskole. Reglerne bliver du introduceret til i begyndelsen af skoleåret. Skolen bruger elektronisk kommunikation. Du skal derfor gøre følgende:

  • Tjekke Studie+ og sms dagligt
  • Tjekke din e-mail ofte og på opfordring
http://moodle.ah.dk kan du finde rummet IT på AH, hvor du kan finde vejledninger, tips og tricks, kontaktpersoner og meget mere. Besøg også IT-centret her: http://www.facebook.com/it.paa.ah.
Skolens kantine tilbyder et varieret udbud af både kolde og lune retter samt læskedrikke og slik. Kantinen har endvidere udarbejdet en kostpolitik, der er inspireret af Fødevarestyrelsens materiale om sund kantinedrift. Dette er med til at sikre, at du kan købe sund og ernæringsrigtig mad.

Åbningstiderne fremgår af opslag i kantinen. Du kan handle med Dankort, Mastercard og MobilePay i kantinen, men ikke hæve ekstra beløb.
Vi har virtuelle skoledage for at tilbyde mere fleksibel læring og variation i undervisningen, samtidig med at du styrker dine digitale færdigheder. Disse dage er et supplement til den almindelige undervisning, hvor du får mulighed for at lære på en anden måde.

Virtuelle skoledage fungerer som normale skoledage, men undervisningen foregår online i stedet for fysisk. Der er dog nogle ting, du skal være opmærksom på:
 
  • Skolen bruger Teams som platform til virtuel undervisning, så sørg for at have Teams-appen installeret på din computer.
  • Du skal logge på via en computer, ikke en mobiltelefon.
  • Dit kamera skal være tændt, og mikrofonen skal fungere.
  • Følg altid lærerens instruktioner, da undervisningen er nøje planlagt.
  • Du skal være passende påklædt og sidde ved et bord et sted, hvor du kan arbejde uforstyrret og alene.
Lovbestemmelser påbyder skolen at informere om karakterer, fravær mv. til forældre/værge til de elever, der endnu ikke er fyldt 18 år. Desværre får skolen ikke automatisk opdateret værgeoplysningerne fra centrale registre, hvilket ofte resulterer i fejlmeldte postforsendelser. Vi vil derfor gerne opfordre forældre/værge til at informere skolens administration, såfremt der sker ændringer i de oplysninger vi har fået på elevens optagelsespapirer. Især ændringer i forældremyndighed og adresse har betydning.

Elevadministrationssystem sletter automatisk værgeoplysninger på eleverne, når de fylder 18 år. Det er derfor ikke muligt for skolen at kontakte forældre/værge for elever der er myndige.
Til din klasse er der knyttet en kontaktlærer, som er udpeget blandt klassens lærere. Kontaktlærerens opgaver er bl.a. at informere om forhold, der er af betydning for klassen, og at repræsentere klassen i forhold til kontor og øvrige lærere.
På alle vores uddannelser er der et materialegebyr, der skal indbetales ved skoleårets start.

På Handelsgymnasiet er materialegebyret på kr. 500,-, som dækker udgifter til bl.a. fotokopi, elektroniske ordbøger samt de programmer, vi bruger i undervisningen. Beløbet dækker alle tre år på Handelsgymnasiet.

På erhvervsuddannelserne er materialegebyret ca. 100 kr. halvårligt - uanset hvilket grundforløb du begynder på. Materialegebyret for EUX studieåret udgør pt. 200 kr. Beløbet dækker over hele studieåret og betales som et engangsbeløb ved påbegyndelse af studieåret.
Hvis du oplever situationer på skolen, som du mener ikke er i orden, er det vigtigt først at kontakte skolens lokale ledelse. De kan ofte hjælpe med at løse problemet hurtigt og effektivt. Ved at tale med en lærer, skoleleder eller en anden betroet person på skolen, kan du sikre, at problemerne bliver håndteret korrekt og med det samme.

Hvis du af en eller anden grund ikke føler dig tryg ved at henvende dig direkte til ledelsen, har du også mulighed for at benytte skolens whistleblowerordning. Denne ordning giver dig mulighed for anonymt at rapportere problemer, så de kan blive håndteret uden at afsløre din identitet.

Værd at vide

SU regler for HHX-elever

Er du over 18 år og går du på hhx, har du mulighed for at søge om SU. SU står...

LÆS MERE

Transport og ungdomskort

Linie 12 mod Universitetet kan benyttes til og fra skolen. Der er indsat et st&...

LÆS MERE

Sygdom og fravær på HHX

Handelsgymnasiet er forpligtet til at gribe ind over for elevernes forsømmelser...

LÆS MERE

Eksamen og prøver på HHX

En hhx-eksamen omfatter 9 prøver og et studieområdeprojekt (SOP). Du skal ...

LÆS MERE

Kalender og arrangementer på HHX

På Handelsgymnasiet Aalborg er der planlagt flere arrangementer / events i løbe...

LÆS MERE
Kontakt en medarbejder
Betina Bedholm Hansen
Betina Bedholm Hansen
Uddannelsessekretær
Jane Sanden
Jane Sanden
Kontorleder
Mette Louise Ormstrup Andersen
Mette Louise Ormstrup Andersen
Uddannelsessekretær
Sascha Nøhr Christensen
Sascha Nøhr Christensen
Kontorelev
Flemming Pentz Madsen
Flemming Pentz Madsen
IT-chef
Ole Beltoft
Ole Beltoft
Systemadministrator
Astrid Sindbjerg
Astrid Sindbjerg
Rektor
Charlotte Koldsø
Charlotte Koldsø
Uddannelsesdirektør
Peder Overgaard Pedersen
Peder Overgaard Pedersen
Vicerektor
Anne Skytt Gregersen
Anne Skytt Gregersen
Lektor & studievejleder
International økonomi og samfundsfag
Morten Wad Rasmussen
Morten Wad Rasmussen
Lektor og studievejleder
Engelsk og Historie
Rikke Kirkegaard Thøgersen
Rikke Kirkegaard Thøgersen
Lektor og studievejleder
Virksomhedsøkonomi og Afsætning
Andreas Kildevæld
Andreas Kildevæld
Lektor
Afsætning, Virksomhedsøkonomi og innovation
Anita Dahl Guldbæk
Anita Dahl Guldbæk
Lektor & læsevejleder
Dansk og engelsk
Anja Kloster
Anja Kloster
Lektor
Dansk, samfundsfag og International økonomi
Ann Baadsgaard
Ann Baadsgaard
Lektor
Dansk og engelsk
Ann Skytte
Ann Skytte
Lektor
Dansk, psykologi
Anne Janum Riis
Anne Janum Riis
Adjunkt
Erhvervsjura
Anne Skytt Gregersen
Anne Skytt Gregersen
Lektor & studievejleder
International økonomi og samfundsfag
Anne-Mette Hvidtved-Andersen
Anne-Mette Hvidtved-Andersen
Lektor
Afsætning og markedskommunikation
Bramer Sørensen
Bramer Sørensen
Lektor
Cathrine Hansen
Cathrine Hansen
Lektor
Chris Bøcker Pedersen
Chris Bøcker Pedersen
Lektor & skolemiljøkoordinator
International økonomi og samfundsfag
Christina Vinter-Jensen
Christina Vinter-Jensen
Lektor
Daniel Høgh Sørensen
Daniel Høgh Sørensen
Lektor
Virksomhedsøkonomi, International økonomi
Ditte Jakobsen
Ditte Jakobsen
Lektor
Dansk og engelsk
Dorte Riis Madsen
Dorte Riis Madsen
Lektor
Dansk og psykologi
Elisa Yang Andreasen
Elisa Yang Andreasen
Timelærer
Esben Frederiksen
Esben Frederiksen
Lektor
Matematik
Frank Døssing
Frank Døssing
Underviser
Frederik Kromann Lambert-Jensen
Frederik Kromann Lambert-Jensen
Adjunkt
Gitte Beck-Holtebo
Gitte Beck-Holtebo
Lektor
Tysk, engelsk og Kulturforståelse
Hanne Jakobsen
Hanne Jakobsen
Lektor
Engelsk, tysk og fransk
Helle Otte Sørensen
Helle Otte Sørensen
Lektor
Matematik og Informatik
Isabelle Villard
Isabelle Villard
Lektor
Jakob L. Hansen
Jakob L. Hansen
Timelærer
Jan Nøhr Christensen
Jan Nøhr Christensen
Lektor
Dansk og Historie
Jan Poulsen
Jan Poulsen
Lektor
Afsætning, innovation
Jane Holm Nielsen
Jane Holm Nielsen
Lektor
Dansk og tysk
Jarl Mølgaard
Jarl Mølgaard
Lektor & matematikvejleder
Matematik, Virksomhedsøkonomi og finansiering
Jeppe Skaftved
Jeppe Skaftved
Adjunkt
Erhvervsjura og Virksomhedsøkonomi
Jette Ringsholt Holst
Jette Ringsholt Holst
Lektor
Virksomhedsøkonomi og finansiering
Johanne Kærgaard
Johanne Kærgaard
Adjunkt
Dansk og Historie
Kasper Lund Enghoff Jensen
Kasper Lund Enghoff Jensen
Lektor
Matematik og International Økonomi
Krisakini Krishnathasan
Krisakini Krishnathasan
Timelærer
Kristian Lützen Søltoft
Kristian Lützen Søltoft
Lektor
Afsætning og innovation
Lars Sørensen
Lars Sørensen
Lektor
Dansk, engelsk og historie
Lasse Fuglsang Larsen
Lasse Fuglsang Larsen
Lektor
Lavinia Chrestensen
Lavinia Chrestensen
Lektor
Spansk, historie, kulturforståelse
Liselotte Viborg Krammersgaard
Liselotte Viborg Krammersgaard
Lektor
Afsætning, markedskommunikation og Innovation
Lone Faber Villadsen
Lone Faber Villadsen
Lektor & læsevejleder
Tysk
Lotte Holm-Nielsen
Lotte Holm-Nielsen
Lektor
Virksomhedsøkonomi, historie og finansiering
Mads Neergaard
Mads Neergaard
Underviser
Marianne Kristensen
Marianne Kristensen
Lektor & læsevejleder
Engelsk, markedskom.
Marie Amalie Rye Olesen
Marie Amalie Rye Olesen
Adjunkt & læsevejleder
Dansk og psykologi
Marlene S. Pedersen
Marlene S. Pedersen
Lektor
Engelsk og psykologi
May-Britt Bystrup
May-Britt Bystrup
Lektor
Afsætning og markedskommunikation
Merete Krogsgaard
Merete Krogsgaard
Lektor
Michael Andersen
Michael Andersen
Lektor
Afsætning og Virksomhedsøkonomi
Mikkel Hassing Povlsen
Mikkel Hassing Povlsen
Lektor
Dansk og samfundsfag
Molly Orloff Thomsen
Molly Orloff Thomsen
Adjunkt
Morten Madsen
Morten Madsen
Adjunkt
Virksomhedsøkonomi og Informatik
Morten Skou
Morten Skou
Lektor
Virksomhedsøkonomi og Finansiering
Morten Wad Rasmussen
Morten Wad Rasmussen
Lektor og studievejleder
Engelsk og Historie
Nadia Nordberg Nielsen
Nadia Nordberg Nielsen
Adjunkt
Afsætning og Markedskommunikation
Nicklas Søndergaard Pedersen
Nicklas Søndergaard Pedersen
Lektor
Niels Maribo Bache
Niels Maribo Bache
Lektor
Matematik
Palle Birk Nielsen
Palle Birk Nielsen
Lektor
Virksomhedsøkonomi, erhvervsjura og innovation
Philip Hayles
Philip Hayles
Lektor
Engelsk
Pia Gertsen
Pia Gertsen
Lektor
Informatik
Rikke Kirkegaard Thøgersen
Rikke Kirkegaard Thøgersen
Lektor og studievejleder
Virksomhedsøkonomi og Afsætning
Sabina Dafcik
Sabina Dafcik
Lektor
Tysk, spansk, kulturforståelse
Sara Trinhammer Jungersen
Sara Trinhammer Jungersen
Adjunkt
Dansk og Samfundsfag
Sarah Crumlin Spanggaard
Sarah Crumlin Spanggaard
Lektor
Engelsk og Spansk
Sofie Dahl Nordlund
Sofie Dahl Nordlund
Lektor
Engelsk
Sorla Ravn Lind
Sorla Ravn Lind
Underviser
Engelsk
Susanne Hald Jensen
Susanne Hald Jensen
Lektor
Afsætning og markedskommunikation
Tine Sonne Brøting
Tine Sonne Brøting
Lektor
International økonomi og samfundsfag
Ulla Carlsen
Ulla Carlsen
Lektor, læsevejleder og OPU-koordinator
Erhvervsjura
Viktor Hougaard
Viktor Hougaard
Timelærer
International Økonomi
John Magnussen
John Magnussen
Servicechef
Mads Eberhardt Ibsen
Mads Eberhardt Ibsen
Skolebetjent

Læs også

Rusmiddelpolitik

På Aalborg Handelsskole har både undervisere og elever et fælles ansvar for, at...

LÆS MERE

Antimobbestrategi

På Aalborg Handelsskole har vi udarbejdet en antimobbestrategi, der har til for...

LÆS MERE

Retningslinjer for Blå bog på HHX

Her er nogle retningslinjer for, hvordan jeres Blå Bog bliver et værdifuldt min...

LÆS MERE