300 elever bliver skarpe på digital handel i uge 7
Mens vi venter på bussen. Inden vi falder i søvn. Når vi laver mad. Danskerne netshopper som aldrig før. Ifølge tal fra Dansk Erhverv er danskernes e-handel steget fra 148 mio. handler i 2015 til 252 mio. handler i 2020. Det sætter krav til den næste generation af fremtidens købmænd, som skal kunne omsætte deres digitale færdigheder til at skabe nye tiltag og fremdrift inden for online business.
På Aalborg Handelsskole har digital handel da også været et fokusområde i flere år, og for 300 elever på skolens erhvervsuddannelser – EUD og EUX Business – vil uge 7 blive ekstra spændende. Her vil undervisere inden for alle fag sætte fokus på digital handel, og eksterne virksomheder som fx Luksusbaby A/S og Kyvsgaard Kommunikation vil holde oplæg og bidrage med deres viden inden for området.
- Digital handel er bare vokset og vokset de senere år, og coronasituationen har uden tvivl været med til at sætte ekstra skub i udviklingen. På rekordtid har mange virksomheder skulle omstille sig, og i højere grad tænke digitalt. Netop derfor er det vigtigt, at de unge kommende medarbejdere kan omsætte deres digitale viden og færdigheder til at skabe vækst for virksomhederne, fortæller Camilla Sand, der er underviser på Aalborg Handelsskole.
Camilla Sand er én af tovholderne bag projektugen, hvor eleverne får styrket deres digitale kompetencer.
- Digital handel er et super spændende område, som både omfatter salg til den almindelige forbruger og salg mellem virksomheder. Det er et område i konstant udvikling, hvor nytænkning ofte er et nøgleord. I ugens løb vil eleverne bl.a. kunne komme til at arbejde digitalt med salg, prisstrukturer, økonomi og logistik, men også online kundekontakt og markedsføring via sociale medier vil blive berørt, fortæller Camilla begejstret.
Ugens indhold og oplæg er lavet i tæt samarbejde med Videnscenter for Digital Handel, der er et nationalt videnscenter for alle erhvervsskoler, og hvor Aalborg Handelsskole er én af partnerskolerne.
Aalborg Handelsskole har siden 2019 udbudt to specialeretninger med fokus på digital handel.
- Lige nu har vi 18 elever inde på skoleophold inden for digital handel. Og vi kan se at området er i vækst. Alene det seneste år har vi på Aalborg Handelsskole godkendt ca. 40 virksomheder til at have digitale handelselever og sidste år blev der indgået hele 29 elevaftaler, fortæller uddannelseschef Torben Jensen.
Aalborg Handelsskole er desuden, i samarbejde med HEG Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, med i et 3-årigt EU-støttet socialfondsprojekt, hvor formålet er at sætte fokus på digital handel. Udover at klæde elever og undervisere på med viden og kompetencer, så har projektet også til formål at udbrede kendskabet til specialeretningen Digital Handel overfor virksomheder i region Nordjylland. Temaugen i uge 7 er iværksat som et led i dette projekt.
Fun facts:
- Kun 7% har aldrig e-handlet i gruppen 16-89 årige
- Danskernes favoritprodukter online er tøj og sko
- 62% af kvinder shopper fra mobil/tablet. For mænd er tallet kun 46%.
- Betalingskort er stadig det mest udbredte betalingsmiddel på nettet