Jobshadowing på Malta 2025
Jobshadowing på Newark School Malta gav nye perspektiver på analog undervisning, faglig fordybelse og inkluderende læringsmiljøer i en international kontekst.
Introduktion til New School Malta
Vi ankom mandag morgen til Newark School Malta, som ligger i et etagebyggeri, hvor alle aldersgrupper går samme sted. I stueetagen således en vuggestue, børnehave på første sal og så fremdeles. Det betød at vi skulle op ad en del trapper for at møde undervisere og elever i ”Year 11”, som vi skulle følge hele ugen.
Vi deltog først i et introduktionsmøde, hvor vi hørte om skolen. Newark School Malta er en international privatskole med både undervisere og elever har mange forskellige lande. Vi fik fortalt, at der ikke er så høj status i at undervise på Malta, hvorfor der var mange tilflyttere blandt skolens undervisere. Undervisningssproget på skolen er engelsk, ligesom det er på de fleste skoler på Malta.
En af skolens værdier er inklusion, og ligesom vi kender fra Danmark, er der blandt leverne mange forskelligartede udfordringer, som betyder, at ikke alle kan deltage i undervisningen på samme måde. Vi oplevede, at disse få elever blev rummet, men at undervisningen generelt rettede sig mod højeste fællesnævner.
Vi deltog først i et introduktionsmøde, hvor vi hørte om skolen. Newark School Malta er en international privatskole med både undervisere og elever har mange forskellige lande. Vi fik fortalt, at der ikke er så høj status i at undervise på Malta, hvorfor der var mange tilflyttere blandt skolens undervisere. Undervisningssproget på skolen er engelsk, ligesom det er på de fleste skoler på Malta.
En af skolens værdier er inklusion, og ligesom vi kender fra Danmark, er der blandt leverne mange forskelligartede udfordringer, som betyder, at ikke alle kan deltage i undervisningen på samme måde. Vi oplevede, at disse få elever blev rummet, men at undervisningen generelt rettede sig mod højeste fællesnævner.
Undervisningen
Det var tydeligt for os, at der ikke er de samme ressourcer til bygningsdrift, lokaler og digitalisering, som vi er vant til, uagtet at det er en privatskole. Skoleskemaet er tætpakket med 45-minutters lektioner uden skemalagte pauser. Det betyder, at eleverne ikke har krav på eller forventer pauser. Det er underviserne og ikke klokken, der bestemmer, om der er tid til pause. De fysiske rammer tillader ikke meget pauseaktivitet, så når der er pauser, er der gang i den i det lille klasselokale. Elevsamlingen blev holdt på skolens tag.
I Year 11 er der 21 elever, som har forskellig kulturel og sproglig baggrund: Rusland, Yemen, Frankrig, Israel, Serbien, England, Kina, Italien, Spanien og Malta.
Vi fulgte undervisningen i engelsk, økonomi, samfundsfag og PSCD (personal, social and career development). Vores besøg faldt i flere fag sammen med repetition inden forsommerens prøver, som er vigtige for elevernes valg af videreuddannelse. Eleverne blev klædt godt på af underviserne: ” You have to work hard. They are not gonna hand out good grades for nothing”. Der var I det hele taget fokus på at det kræver hårdt arbejde at klare sig godt både fagligt og i livet generelt.
I Year 11 er der 21 elever, som har forskellig kulturel og sproglig baggrund: Rusland, Yemen, Frankrig, Israel, Serbien, England, Kina, Italien, Spanien og Malta.
Vi fulgte undervisningen i engelsk, økonomi, samfundsfag og PSCD (personal, social and career development). Vores besøg faldt i flere fag sammen med repetition inden forsommerens prøver, som er vigtige for elevernes valg af videreuddannelse. Eleverne blev klædt godt på af underviserne: ” You have to work hard. They are not gonna hand out good grades for nothing”. Der var I det hele taget fokus på at det kræver hårdt arbejde at klare sig godt både fagligt og i livet generelt.
Didaktik og metode på en god og anderledes måde
Vi bed hurtigt mærke i, at undervisningen primært er analog, og at lærerrollen også er en anden, end vi er vant til. Det faglige fokus er højt, der er ingen computere eller andre digitale distraktioner på bordene. Undervisningen er i det hele taget meget præget af mundtlighed. Gruppearbejde er der meget lidt af, men flere tests og opgaver, som blev løst individuelt og efterfølgende diskuteret mundtligt ved tavlen. Denne individuelle og analoge undervisning, som var meget lærerstyret, gjorde klasserumsledelse mindre vigtig, da eleverne tydeligvis var motiveret af tests og karakterer. Denne undervisningsform betyder, at eleverne er vant til at lytte aktivt, tage noter, medbringe bøger og lave mange hjemmeopgaver.
Vi bemærkede også flere gange, at læringsudbyttet var højt, hvilket fik os til at reflektere over, at de ældre og sparsomme fysiske rammer samt den analoge tilgang på ingen måde påvirkede læringsudbyttet i forhold til vores egen hverdag. Da Mr. Brian, underviser i økonomi, sagde: ”You learned this two years ago”, og eleven foran os bukkede sig ned, hev sine håndskrevne noter frem fra en klodskasse under bordet og svarede på spørgsmålet, var vi begge dybt imponerede. Her var ingen software eller stilladsering i forhold til elevernes notetagning og mappestruktur, men en høj grad af selvstændighed og samvittighed.
Vi oplevede også undervisere, der i høj grad tog udgangspunkt i egne erfaringer og fremstod som faglige forbilleder med anekdoter fra egen studietid: ”Det er en viden, jeg har, fordi jeg studerede hårdt i 3 år på universitetet”. Eleverne er også unge, som vi kender dem. Sjove, fulde af spilopper og meget sociale på trods af deres forskellige baggrunde. De var meget høflige, særligt overfor os som gæster og overfor deres lærere, og vi kunne hurtigt vænne os til at den høje grad af høflighed, venlighed og hensynsfuld opførsel, som prægede hverdagen.
Vi bemærkede også flere gange, at læringsudbyttet var højt, hvilket fik os til at reflektere over, at de ældre og sparsomme fysiske rammer samt den analoge tilgang på ingen måde påvirkede læringsudbyttet i forhold til vores egen hverdag. Da Mr. Brian, underviser i økonomi, sagde: ”You learned this two years ago”, og eleven foran os bukkede sig ned, hev sine håndskrevne noter frem fra en klodskasse under bordet og svarede på spørgsmålet, var vi begge dybt imponerede. Her var ingen software eller stilladsering i forhold til elevernes notetagning og mappestruktur, men en høj grad af selvstændighed og samvittighed.
Vi oplevede også undervisere, der i høj grad tog udgangspunkt i egne erfaringer og fremstod som faglige forbilleder med anekdoter fra egen studietid: ”Det er en viden, jeg har, fordi jeg studerede hårdt i 3 år på universitetet”. Eleverne er også unge, som vi kender dem. Sjove, fulde af spilopper og meget sociale på trods af deres forskellige baggrunde. De var meget høflige, særligt overfor os som gæster og overfor deres lærere, og vi kunne hurtigt vænne os til at den høje grad af høflighed, venlighed og hensynsfuld opførsel, som prægede hverdagen.
Sightseeing på Malta og Gozo
Vi fik også tid til at opleve Malta på egen hånd. Vi så blandt andet to af Caravaggios værker fra 1608 i St. John’s Cathedral i Valletta. Både værkerne og katedralen var en overvældende oplevelse med indtryk fra både Renæssancen og Barokken. Takket være Maltas meget velfungerende el-busser, tog vi på udflugt til Mdina, som er den bedst bevarede middelalderby i verden og øens tidligere hovedstad. Vi sluttede ugen af med en udflugt til øen Gozo, som er mere frodig end den meget tætbebyggede Malta. Øen var knap så turistet, og vi fik her oplevelsen af en ø med mere ro og autencitet, hvilket var en herlig afslutning på en oplevelsesrig uge.