Toggle navigation
Hovedforløb

Hovedforløb

Få en uddannelse inden for kontor, handel, detail eller event

Digital Handel B2C

Bliv gearet til fremtidens detailhandel med specialet Digital Handel B2C. Dette speciale er for dig, der gerne vil tage en salgsassistentuddannelse med fokus på sociale medier, webshops og online salg. Specialet målretter sig mod virksomheder med webshop eller som ønsker at bevæge sig i en digital retning.
ah2018_1093

På uddannelsen kommer du til at arbejde med butikkens webshop - evt. kombineret med arbejde i en fysisk butik. Det er dog ikke et krav, at uddannelsen skal være i en ”rigtig” butik. Uddannelsen i Digital handel kan tages i en virksomhed, der udelukkende handler med vare eller services på nettet.

Du vil i løbet af din elevtid blive undervist i blandt andet salg, kundeservice, markedsføring, økonomi, lagerstyring og logistik. Derudover vil du også lære omkring layout/design af webshoppen og indretning af den fysiske butik.

Endelig vil du arbejde med online markedsføring og herunder lære at analysere kundernes online adfærd på virksomhedens webshop, hvor du bl.a. lærer om, hvordan du får kunderne ind på virksomhedens webshop, og hvilke sociale medier der skaber værdi og omsætning for virksomheden. 

Som elev på specialet Digital Handel vil du få et indblik i arbejdet med både en fysisk butik og virksomhedens webshop. Meget af undervisningen vil være centreret om både webshops og fysiske butikker, og hvordan man kan tiltrække flere kunder begge steder. Vi vil gå i dybden med fordelene ved begge butikstyper, og hvordan man håndterer at have både en butik og webshop i forhold til markedsføring, reklamation, købelov osv. 

Skoleopholdene, der varer min 8 uger i alt, er fordelt løbende over de to år, som elevtiden varer. Derved får du undervejs mulighed for at afprøve de kvalifikationer og værktøjer, som du får med dig fra skoleopholdene. Du afslutter uddannelsen med 1 uges fagprøve.

Du kan blive optaget på hovedforløbet som salgsassistent, hvis du opfylder ét af nedenstående krav og samtidig har underskrevet en uddannelsesaftale med en virksomhed:

  • have afsluttet GF2 på EUD Business
  • have afsluttet GF2/studieåret på EUX Business
  • være student fra Handelsgymnasiet - HHX
  • være student fra stx, htx eller hf og have afsluttet et EUS 5 ugers forløb med min 02 i karaktergennemsnit i fagene Afsætning C og Virksomhedsøkonomi C.
  • være elev over 25 år og have fået foretaget en realkompetencevurdering ift. adgangskravene for det enkelte speciale

Som udgangspunkt kan du begynde, hvis du har gennemført ét af ovenstående forløb. Har du taget et GF2-forløb skal du minimum have 02 i gennemsnitskarakter i følgende fag:

  • Dansk C
  • Engelsk C
  • Erhvervsøkonomi C
  • Afsætning C
  • Informationsteknologi C

E-handel er i stadig stigende vækst, og derfor er dine jobmuligheder også gode, hvis du vælger specialet digital handel B2C. Efter afsluttet uddannelsen vil du kunne varetage mange arbejdsopgaver lige fra daglig online kundekontakt til digitalt salg, planlægning og gennemførelse af salgsfremstød på virksomhedens digitale platform m.m.

 

Antal skoleophold på uddannelsen (angivet i uger)

Digital Handel - ungespor (Under 25 år)
SpecialefagObligatorisk5
Valgfrie2-6
Fagprøve1
Fag i alt8-12

Alle har mulighed for at aftale yderligere 0-4 ugers erhvervsrettet påbygningsfag – alle med lønrefusion til virksomheden.

Bemærk at vi på dette speciale har sammensat en relevant fagpakke, som alle elever skal tage sammen med de obligatoriske fag.

Obligatoriske fag

Du stifter på dette modul bekendtskab med de grundlæggende termer, trends, strukturer og barrierer for digital handel.

Dette modul bygges op som et fundament for hele uddannelsen og giver eleven den grundlæggende forståelse for e-handel samt strukturer og processer i en e-handelsvirksomhed. Teorien her vil blive perspektiveret til konkrete cases og eksempler.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner:
  • Introduktion til digital handel 
  • Digitale forretningsmodeller 
  • Den digitale kunde 
  • Rettigheder og pligter 
  • Digitale spor og opsamling af data 
  • Digitale trends
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis.
Dette modul omhandler kundens rejse i forbindelse med din virksomhed og køb af jeres produkter på de digitale platforme. Vi arbejder med den digitale kunderejse i et bredt perspektiv, set i forhold til kundens oplevelse før, under og efter købet. 

I løbet at ugen arbejder vi med følgende emner: 
  • Begrebet "kunderejse", herunder touch- og painpoints.  
  • Nye trends og tendenser i forhold til optimering af kundens digitale rejse.  
  • Brugervenlighed og oplevelser på de digitale platforme 
  • Relationsopbygning og kundeloyalitet 
  • Behandling af kundedata/Kort om GDPR
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis.
Du arbejder med drift af webshop i form af forsyningskæden, oprettelse af produkter på sitet, ordreoprettelse, søgemaskineoptimering, salgsoptimering på sitet og kundeservice i form af arbejde med at kommunikere professionelt, kendskab til de forskellige platforme man kommunikerer på, CRM, returneringer og klager.

Gennem kendskab til testmuligheder, markedsføringsplan og aftersale kan du skabe dig et helhedsbillede af virksomhedens aktiviteter, og tænke det ind i det daglige arbejde. Du klædes desuden på til at kunne varetage ordrebehandling, kundehenvendelser, reklamationer og returprocesser, og svare professionelt og i kontekst til kundens historik.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner:
  • Introduktion til e-commerce drift 
  • Produktets rejse 
  • Verdens bedste servicemedarbejder 
  • Kundens oplevelser 
  • Bag kulissen
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis.
Hvor der før i tiden blev truffet beslutninger på baggrund af mavefornemmelser og personlige erfaringer og effektmåling var på yderst usikkert grundlag - kan man med opsamlet data i dag meget bedre analysere reelle målgrupper, deres medie- og indkøbsvaner.

Du arbejder i dette materiale med både indsamling, bearbejdning, analyse og præsentation af dataanalysen.  

Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Målstyring via KPI’er 
  • Håndtering af data 
  1. Hente og strukturere data 
  2. Excel, Pivottabeller mm. 
  3. GDPR og data
  • Google Analytics 
  1. Oprette mål i Google Analytics, Google data studio mm.
  • SEO 
  • Data i fremtiden
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Hvornår har du sidst modtaget en mail fra en virksomhed, der bare lige vidste, hvad det var du manglede - måske endda før du egentlig selv vidste det?

Eller når du bladrer igennem dagens feed på Facebook, og pludselig dukker der en reklame op for de bukser, du lige var inde og lure på aftenen før. Men denne gang med et tilbud om, at du kan få 10% på dem!

Det er dét, digital markedsføring kan: samle informationer omkring dig som forbruger og bruge de data i den videre markedsføring til netop dig.
 
Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Digital markedsføring på forskellige kanaler 
  • Content marketing 
  • Loyalitetsprogrammer 
  • Markedsføringsloven 
  • SEO 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 

Særlig obligatorisk fagpakke

Du arbejder med vigtigheden af hvilke faktorer, der har indflydelse på bundlinjen og den værdiskabelse indkøb skaber for virksomheden. Du får kendskab til arbejdsfordelingen imellem operationelt og strategisk indkøb og til de forskellige systemer der kan bruges i indkøbets faser og få fokus på, hvordan bundlinjen er sammensat og hvordan indkøb er en værdiskabelse for din virksomhed.  
 
Du kommer bl.a. igennem følgende emner: 
  • Forskellen på B2B-og B2C indkøb 
  • Indkøbets niveauer 
  1. Operationelt 
  2. Taktisk 
  3. Strategisk
  • Digital forhandling 
  • Excel 
  1. Vare -og leverandør håndtering og sortering
  • Digitale indkøbstrends
 Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 
Digital markedsføring 2 er sidste fag på hovedforløbsspecialet Digital handel.
 
Modulet er af 2 ugers varighed.
 
Dette to ugers kursus bygger oven på de grundsten, der blev lagt i Digital Markedsføring 1. 
 
Eleven kan selvstændigt opstille og udføre kampagner på tværs af digitale platforme, og efterfølgende analysere og vurdere resultatet, og komme med fagligt begrundede forslag til forbedringer til næste kampagne.
 
Der vil også blive brugt tid på fagprøvevejledning.
I mange brancher og således også inden for Digital Handel er det blevet vanskeligt at konkurrere alene på basis af produktforskelle. Ofte er der små teknologiske forskelle på tv-apparater, pc´er og høretelefoner og de fleste steder forventer kunderne en relativ høj kvalitet. Det kan altså være nødvendigt at konkurrere på andre parameter end kvalitet f.eks. pris og service. Logistik vedrører typisk bevægelsen af fysiske objekter og vitale oplysninger og data.
 
Du arbejder med hvordan en virksomhed med god logistik kan holde styr på produktforsendelser og flytte produkter eller information hurtigt til de rigtige steder. Dette har flere vigtige konsekvenser for marketing, og marketing og virksomhedens økonomi.

Du kommer bl.a. igennem følgende emner:
  • Varens vej 
  • SCM 
  • LEAN 
  • Returlogistik 
  • Logistisk effektivitet 
  • Lagerstyring 
  • INCO-terms 
Ugen igennem vil der være øvelser der kobler teori og praksis. 

Valgfrie specialefag

Digital salgsoptimering er et fag, der sætter fokus på optimeringen af den online omsætning. Emnerne spænder over CRM-systemer, loyalitetsprogrammer og værktøjer til optimering af konvertering mm. Dermed kommer eleven til at dykke ned i hvor der med diverse digitale løsninger kan optimeres i virksomheden.

Emner:
  1. Økonomi (Salgsbudget, målsætninger priskalkulation)
  2. CRM (Understøttelse af salg, databaseret kundeservice, GDPR)
  3. Kundetyper (ABC-analysen i kundeperspektiv)
  4. Loyalitetsprogrammer (de stores loyalitetsprogrammer og egen virksomhed)
  5. Analyse og optimering

Erhvervsrettet påbygningsfag

Modulet omhandler en gennemgang af Value Proposition, forretningsmodeller, kunderelationer og teori om Relations markedsføring.

Teorien afprøves i praksis med eksempel i elevernes egne virksomheder og derefter følger oplæg om hvordan kunderelationer håndteres i forskellige virksomheder/brancher samt om personlige relationer på LinkedIn og i andre professionelle netværk.

Ugen afsluttes med case arbejde i Relations markedsføring i forbindelse med udvikling af en valgt virksomhed og en personlig plan for karriereudvikling.