Privatøkonomi
Privatøkonomi (2 dage)
Gennem forløbet får eleverne kendskab til emner som budget, indtægter, privatforbrug, lånetyper og tilbagebetalingsmetoder samt private forsikringer.
Forløbet begynder typisk med at eleverne på egen skole arbejder med økonomi i matematik – herunder rentes regning. Desuden får eleverne til opgave at lave en madplan og beregne udgifterne hertil.
Efter introduktionen vil der være en case-dag på Handelsgymnasiet Turøgade, hvor der sættes fokus på at gøre privatøkonomi praktisk forståeligt og tilgængeligt for alle. Eleverne vil få et oplæg, hvor de introdu-ceres til en række bankrelaterede og juri-diske forhold, som de vil møde i hverdagen.
Herefter arbejdes der i grupper med en case om udarbejdelse af et budget for et ungt menneske, der vil flytte hjemmefra, og der regnes på forskellige lån. Hertil bruges excel, så det er nemt at gå til. Casedagen krydres med små anderledes aktiviteter, og gennem hele casedagen vil elever fra Handelsgymnasiet fungere som tutorer for grundskoleeleverne.
Som afslutning på projektet udarbejdes en film/reklamefilm, hvis formål er at få unge til at interessere sig for privatøkonomi. Forløbet afsluttes med at vise filmene for alle, og der kåres en vinder.
Privatøkonomi - lightversion (1 dag)
Eleverne undervises også i nogle få bankrelaterede produkter samt enkle juridiske og skattemæssige forhold. Eleverne arbejder i grupper med en case om udarbejdelse af et budget for et ungt menneske, der vil flytte hjemmefra. Der arbejdes i regneark, hvor man i fællesskab regner på mulighederne for at spare op og investere i egen bolig og aktier.
Pædagogiske overvejelser
Målgruppe
MålgruppeFor 8., 9. og 10. klasse
|