Partnerskabsaftale med Fårup Sommerland
Samarbejdsaftalen betyder, at elever på Handelsgymnasiet har mulighed for at arbejde intenst med emnet oplevelsesøkonomi. Samtidig betyder samarbejdet, at eleverne får mulighed for både at komme på virksomhedsbesøg og arbejde med konkrete opgaver, der relaterer sig til forlystelsesparken. Det spændende samarbejde trådte i kraft i august 2013.
- Vi ser samarbejdet med Fårup Sommerland som et rigtig spændende projekt. Oplevelsesøkonomi er for tiden et vigtigt buzzword, og ikke mindst i Nordjylland har vi et kæmpe behov for at løfte dette område. Det vil vi naturligvis gerne være en del af, fortæller uddannelseschef Jørn Dahl fra Handelsgymnasiet Aalborg.
Partnerskabet med Fårup Sommerland betyder, at der løbende afholdes forskellige erhvervsrettede arrangementer for eleverne. Samtidig får eleverne i endnu højere grad mulighed for at arbejde anvendelsesorienteret med deres fag, idet opgaver inden for bl.a. kommunikation, markedsføring, forretningsudvikling og innovation vil foregå med Fårup Sommerland som case.
Samarbejdet er specielt rettet mod de afsætningsøkonomiske fagområder som markedskommunikation, afsætning og innovation, men andre fagområder som eksempelvis dansk og tysk vil også kunne blive inddraget.
Udover eleverne vil underviserne på HHX også nyde godt af samarbejdet. De får bl.a. mulighed for at udføre afgrænsede opgaver for Fårup Sommerland – alt sammen som et led i at styrke kompetenceudviklingen set i forhold til de udfordringer, som danske virksomheder står med i dag.
Fårup Sommerland siger om samarbejdet
- Oplevelsesøkonomi er vigtig for Nordjylland som ferieområde, og Fårup har en position som regionens største attraktion. Da Handelsgymnasiet Aalborg vil øge deres fokus på hele oplevelsesøkonomien, er det derfor helt naturligt for os at gå ind i et tættere samarbejde. Vi er rigtig glade for partnerskabet, da det netop bygger bro mellem de teoretiske og de praktiske dimensioner af oplevelsesøkonomien. Ved at involvere de studerende i den ’virkelige’ verden kan vi være med til at udvikle eleverne og få deres øjne op for de muligheder, der er i branchen, fortæller Per Dam, der er direktør for Fårup Sommerland og fortsætter:
- Det er naturligvis også altid interessant at arbejde sammen med unge mennesker, som – for en stor dels vedkommende – har trådt deres barnesko i Fårup som gæster, og som dermed på forhånd har et kendskab og en holdning til Fårup. Hvem ved - måske kommer der idéer ud af samarbejdet, som kan være til inspiration for os i Fårups fremtidige udvikling, slutter Per Dam.
Om Fårup Sommerland
Fårup Sommerland blev åbnet i 1975 og er i dag en af Danmarks største forlystelsesparker. Fårup råder over mere en 90 ha, hvoraf selve parken med forlystelser, spisesteder, parkeringspladser og gangarealer fylder godt halvdelen. Med over 600.000 årlige gæster er Fårup Sommerland en rigtig populær turistattraktion - både over for danske og udenlandske turister. I Fårup Sommerland findes der et hav af forskellige forlystelser for både store og små, og parken udvides løbende med nye spændende attraktioner for hele familien. Fårup har desuden vundet adskillige priser som eksempelvis prisen ’Nordens bedste sommerland’ i både 2012 og 2013.
Læs mere om Fårup Sommerland på www.faarupsommerland.dk.